4. Jag vill inte slåss med troll jag vill så och inte slå även de rödaste rättikorna kan man lugnt tycka om det finns nog av danska hjältar som är danska hela dan och går runt och spänner bälte medan de ropar: fy för fan!
Att skriva satir är att överträffa verkligheten en smula. Det är inte lätt. Satiren är elak av naturen. Men den överdriver inte. Den gör inte heller narr, som parodin gör. Den håller sig så nära sanningen som möjligt. Däri ligger elakheten.
Blandat också bland ej bekräftade personer av bägge könen som utsatts för ingående kontakt och kännedom om förbränningsprocessers oxidativa förlopp, näres en utbredd motvilja mot upprepad beröring med samma. Bränt barn skyr elden.
Den yttre frihet som vi ska uppnå kommer endast att vara i exakt proportion till den inre frihet som vi kanske har växt till vid ett givet ögonblick. Och om detta är en korrekt syn på frihet, måste vår huvudsakliga energi koncentreras på att uppnå reform från insidan.
Det blir allt tydligare att det inte finns någon hunger eller mikrober eller cancer, men mänskligheten är människans största fara eftersom den inte har något effektivt medel för psykisk sjukdom som är mycket mer grym än den största katastrofen.
Det var en av de saker som bekymrade mig - att bli upphöjd till en semi-guds position - eftersom då är du inte längre en människa. Jag ville bli känd som Mandela, en man med svagheter, av vilka en del är fundamentala, och en man som är engagerad.
Det är barnsligt att tro att man kan få människor att älska varandra. Att få dem att respektera varandra är inte någon fullständigt utopisk tanke. Men det fordrar först och främst att de känner varandra. Måtte Olympiska spelen bidra till det.
Det är ett konstigt faktum att frihet och jämlikhet, de två grundläggande idéerna i demokratin, i viss utsträckning är motsägelsefulla. Logiskt sett utesluter frihet och jämlikhet varandra, precis som samhället och individen utesluter varandra.
Du vet mycket väl innerst inne att det bara finns en magi, en kraft, en enda frälsning... och det kallas att älska. Alltså, älska ditt lidande. Motstå det inte, fly det inte. Det är din motvilja som gör ont, inget annat.
En man som kände sig som en stor syndare kom till Himmelrikets port, beredd på en rejäl utskällning. Men när Sankte Per skrev i protokollet att mannen var en "genomsnittssyndare" stampade han så ilsket i himlagolvet att han for rakt ner i helvetet.
En stor del av stressen i dag är inlärd. När barnen står i hallen och morgon efter morgon får höra: "vi måste skynda oss, var har du dina vantar, kan du inte ta på dig mössan?" Vad är det de lär sig då? Jo, att på morgnarna är det bråttom.
Historien registrerar inte någonstans vid något tillfälle en religion som har någon rationell bas. Religion är en krycka för människor som inte är starka nog att stå emot det okända utan hjälp. Men, som många andra saker, har de flesta människor en religion och lägger ner tid och pengar på den.
Humorn är inte ett humör utan ett sätt att se världen. Om det därför är korrekt att säga att humor dog ut i Nazityskland innebär det inte att människor inte var gladlynte eller något dylikt, utan någonting mycket djupare och viktigare.
Jag har faktiskt inte haft ett så spännande liv. Det är många saker jag önskar jag hade gjort, istället för att bara sitta nånstans och klaga på ett tråkigt liv. Så jag vill helst hitta på lite. Jag skulle hellre berätta en historia om någon annan.
När IMF och Världsbanken tvingar ett land att sänka lönerna, säga upp arbetare, producera för export istället för till sitt eget folk, och sälja offentlig egendom till gynnade till mindre än vad den är värd, så kallas det 'ekonomisk reform'.