se  Mamma till särbegåvad

Mamma till särbegåvad - Förälder
Mer: Google, MSN eller Yahoo.



 

 "Jag har 3 barn, alla särbegåvade. Skolan passar ingen av dem. Den äldste sov sig igenom grundskolan, förutom mattelektionerna på högstadiet eftersom han valde en spetsmatteinriktning. A i alla teoretiska ämnen utan att anstränga sig alls. För honom går det bra, men tänk vad han skulle kunnat lära sig om skolan kunde mött honom på hans nivå! Så bortkastat att låta dem som vill och kan lära sig mer sova sig igenom skolan bara för att det inte är ok att peka ut några som "bättre". De yngre har lite svårare. Det handlar inte bara om att inlärningstakten är långsam, utan även att barnen inte passar in bland de andra. Lektionerna upplevs som att någon står och pratar i ultrarapid om något de redan kan och repeterar till förbannelse och det sociala umgänget är svårt. Det handlar inte om att särbehandla några för att de är "bättre". Vissa av dessa barn skulle många gånger behöva öva på helt andra saker, som skolan förutsätter att man klarar. Det behövs skolor för särbegåvade barn, precis som vi har särskolor för dem som behöver ta det lite långsammare. Det är obegripligt för mig hur politikerna kan motivera att inte ha denna möjlighet, när uppenbart många barn mår dåligt, och de övriga inte tillåts nå till en bråkdel av sin potential för att skolan är anpassad för några andra.". (1 mar 2022, 3 mars 2022)

 





Ordspråket förklarat med synonymordlista:

"Jag har 3 barn, (=mindreåring, baby, barnunge, människobarn, avkomma, unge) alla (=varje, samtliga) särbegåvade. Skolan (=plugget) passar ingen av (=avbruten, från, bruten) dem. (=dom) Den äldste sov sig igenom (=genom, via) grundskolan, förutom mattelektionerna (=ettrig, kungen, villig) högstadiet eftersom (=därför att) han valde en (=någon) spetsmatteinriktning. A i alla (=varje, samtliga) teoretiska ämnen utan att anstränga (=spänna) sig alls. För (=ty, förut, stäv) honom går det bra, (=suverän, härligt, just, finfin, duktig, super, adekvat, väl, god, gott, inte dåligt, förträfflig, gött) men (=ändock, skada) tänk vad (=hur sa) han skulle kunnat lära (=grundsats, teori, instruera, vetenskap, utbilda) sig om (=runt, ifall, försåvitt) skolan (=plugget) kunde mött honom (=ettrig, kungen, villig) hans nivå! (=odla, plantera) bortkastat att låta (=bevilja, tala, klinga) dem (=dom) som (=såsom) vill och (=et, samt) kan (=har kunskap i) lära (=grundsats, teori, instruera, vetenskap, utbilda) sig mer sova (=ta en tupplur, kinesa, slagga, slumra, slafa, ta sig en lur, knoppa, sussa) sig igenom (=genom, via) skolan (=plugget) bara (=enda, enbart, endast) för (=ty, förut, stäv) att det inte (=ej, icke) är (=befinner sig, vara) ok (=acceptabelt, skaplig, okej) att peka ut några som (=såsom) "bättre". De (=dom) yngre har lite (=få) svårare. Det handlar (=köper) inte (=ej, icke) bara (=enda, enbart, endast) om (=runt, ifall, försåvitt) att inlärningstakten är (=befinner sig, vara) långsam, (=slö, sakta, maklig, seg, senfärdig, trög, sölig) utan även (=också) att barnen inte (=ej, icke) passar in bland de (=dom) andra. Lektionerna upplevs som (=såsom) att någon (=en) står och (=et, samt) pratar i ultrarapid om (=runt, ifall, försåvitt) något de (=dom) redan kan (=har kunskap i) och (=et, samt) repeterar till (=åt, mot) förbannelse och (=et, samt) det sociala umgänget är (=befinner sig, vara) svårt. (=krånglig, komplicerat) Det handlar (=köper) inte (=ej, icke) om (=runt, ifall, försåvitt) att särbehandla några för (=ty, förut, stäv) att de (=dom) är (=befinner sig, vara) "bättre". Vissa av (=avbruten, från, bruten) dessa barn (=mindreåring, baby, barnunge, människobarn, avkomma, unge) skulle många (=flera, mycket, massa, flertal, massor) gånger behöva (=tarva) öva (=träning, repetera, repa, drilla, träna) (=ettrig, kungen, villig) helt (=fullständigt, fullt, alldeles, fullkomligt) andra saker, (=grej, föremål) som (=såsom) skolan (=plugget) förutsätter att man (=idiot, kille, karl) klarar. Det behövs skolor för (=ty, förut, stäv) särbegåvade barn, (=mindreåring, baby, barnunge, människobarn, avkomma, unge) precis (=riktig, träffsäker, riktigt, verkligen, rätt, noggrann, exakt, just) som (=såsom) vi har särskolor för (=ty, förut, stäv) dem (=dom) som (=såsom) behöver ta (=tag, stjäla, fånga, taga, haffa, tåla, greppa, gripa, lägga rabarber på, sno) det lite (=få) långsammare. Det är (=befinner sig, vara) obegripligt för (=ty, förut, stäv) mig hur (=hurdan) politikerna kan (=har kunskap i) motivera (=rättfärdiga, uppmuntra) att inte (=ej, icke) ha (=äga) denna möjlighet, (=sannolikhet, alternativ, potential, chans, tillfälle) när uppenbart många (=flera, mycket, massa, flertal, massor) barn (=mindreåring, baby, barnunge, människobarn, avkomma, unge) mår dåligt, (=inte bra, pjåkigt, illa, suger, kasst) och (=et, samt) de (=dom) övriga inte (=ej, icke) tillåts nå till (=åt, mot) en (=någon) bråkdel av (=avbruten, från, bruten) sin potential (=möjlighet) för (=ty, förut, stäv) att skolan (=plugget) är (=befinner sig, vara) anpassad för (=ty, förut, stäv) några andra.".



Översatt till rövarspråket:

 "Jojagog hoharor 3 bobarornon, alollola sosärorbobegogåvovadode. Soskokololanon popasossosaror inongogenon avov dodemom. Dodenon äloldodsostote sosovov sosigog igogenonomom gogrorunondodsoskokololanon, foförorutotomom momatottotelolekoktotiononerornona popå hohögogsostotadodietot efoftoterorsosomom hohanon vovaloldode enon sospopetotsosmomatottoteinonrorikoktotnoninongog. A i alollola toteororetotisoskoka ämomnonenon utotanon atottot anonsostotroränongoga sosigog alollolsos. Foföror hohononomom gogåror dodetot bobrora, momenon totänonkok vovadod hohanon soskokulollole kokunonnonatot lolärora sosigog omom soskokololanon kokunondode momötottot hohononomom popå hohanonsos nonivovå! Soså boborortotkokasostotatot atottot lolåtota dodemom sosomom vovilollol ocochoh kokanon lolärora sosigog momeror sosovova sosigog igogenonomom soskokololanon bobarora foföror atottot dodetot inontote äror okok atottot popekoka utot nonågogrora sosomom "bobätottotrore". Dode ynongogrore hoharor lolitote sosvovårorarore. Dodetot hohanondodlolaror inontote bobarora omom atottot inonlolärornoninongogsostotakoktotenon äror lolånongogsosamom, utotanon ävovenon atottot bobarornonenon inontote popasossosaror inon boblolanondod dode anondodrora. Lolekoktotiononerornona upoppoplolevovsos sosomom atottot nonågogonon sostotåror ocochoh poproratotaror i uloltotrorarorapopidod omom nonågogotot dode roredodanon kokanon ocochoh rorepopetoteroraror totilollol foförorbobanonnonelolsose ocochoh dodetot sosococialola umomgogänongogetot äror sosvovårortot. Dodetot hohanondodlolaror inontote omom atottot sosärorbobehohanondodlola nonågogrora foföror atottot dode äror "bobätottotrore". Vovisossosa avov dodesossosa bobarornon soskokulollole momånongoga gogånongogeror bobehohövova övova popå hoheloltot anondodrora sosakokeror, sosomom soskokololanon foförorutotsosätottoteror atottot momanon koklolaroraror. Dodetot bobehohövovsos soskokololoror foföror sosärorbobegogåvovadode bobarornon, poprorecocisos sosomom vovi hoharor sosärorsoskokololoror foföror dodemom sosomom bobehohövoveror tota dodetot lolitote lolånongogsosamommomarore. Dodetot äror obobegogroripoploligogtot foföror momigog hohuror popololitotikokerornona kokanon momototivoverora atottot inontote hoha dodenonnona momöjojloligoghohetot, nonäror upoppopenonbobarortot momånongoga bobarornon momåror dodåloligogtot, ocochoh dode övovrorigoga inontote totilollolåtotsos nonå totilollol enon bobroråkokdodelol avov sosinon popototenontotialol foföror atottot soskokololanon äror anonpopasossosadod foföror nonågogrora anondodrora.". (1 mar 2022, 3 mars 2022)

Baklänges:

 ".ardna argån röf dassapna rä naloks tta röf laitnetop nis va ledkårb ne llit ån stållit etni agirvö ed hco ,tgilåd råm nrab agnåm trabneppu rän ,tehgiljöm anned ah etni tta arevitom nak anrekitilop ruh gim röf tgilpirgebo rä teD .erammasgnål etil ted at revöheb mos med röf roloksräs rah iv mos sicerp ,nrab edavågebräs röf roloks svöheb teD .raralk nam tta rettästuröf naloks mos ,rekas ardna tleh åp avö avöheb regnåg agnåm elluks nrab assed va assiV ."erttäb" rä ed tta röf argån aldnahebräs tta mo etni raldnah teD .tråvs rä tegnägmu alaicos ted hco eslennabröf llit rareteper hco nak nader ed togån mo diparartlu i ratarp hco råts nogån tta mos svelppu anrenoitkeL .ardna ed dnalb ni rassap etni nenrab tta nevä natu ,masgnål rä netkatsgninrälni tta mo arab etni raldnah teD .eraråvs etil rah ergny eD ."erttäb" mos argån tu akep tta ko rä etni ted tta röf arab naloks monegi gis avos rem gis aräl nak hco lliv mos med atål tta tatsaktrob åS !åvin snah åp monoh ttöm ednuk naloks mo gis aräl tannuk elluks nah dav knät nem ,arb ted råg monoh röF .slla gis agnärtsna tta natu nenmä aksiteroet alla i A .gnintkirniettamsteps ne edlav nah mosretfe teidatsgöh åp anrenoitkelettam moturöf ,naloksdnurg monegi gis vos etsdlä neD .med va negni rassap nalokS .edavågebräs alla ,nrab 3 rah gaJ". (1 mar 2022, 3 mars 2022)

SMS-svenska:

 "jag har 3 barn,alla sRBgåvaD.skolan passar ing1 av Dm.d1 äldsT sov sig ig1om grundskolan,förutom mattLek10nRna på högstadiet FtRsom han valD 1 sPtsmatTinriktning.a i alla Toretiska ämn1 utan att anstrNga sig alls.för honom går Dt bra,m1 tNk vad han sQlle Qnnat lRa sig om skolan QnD mött honom på hans nivå!så bortkastat att låta Dm som vill & kan lRa sig mR sova sig ig1om skolan bara för att Dt inT R ok att Pka ut några som "bät3".D yngre har liT svårare.Dt handlar inT bara om att inlRningstakt1 R långsam,utan äv1 att barn1 inT passar in bland D andra.lek10nRna upplevs som att ngn står & pratar i ultrarapid om något D redan kan & rePtRar till förbannLC & Dt sociala umgNGt R svårt.Dt handlar inT om att sRBhandla några för att D R "bät3".vissa av Dssa barn sQlle många gånGr Bhöva öva på hLt andra sakR,som skolan förutsättR att man klarar.Dt Bhövs skolor för sRBgåvaD barn,precis som vi har sRskolor för Dm som BhövR ta Dt liT långsammare.Dt R oBgripligt för mig hur politikRna kan motivRa att inT ha d1na möjlighet,nR upp1bart många barn mår dåligt,& D övriga inT tillåts nå till 1 bråkDl av sin pot1tial för att skolan R anpassad för några andra.". (1 mar 2022, 3 mars 2022)

Fler ordspråk av Mamma till särbegåvad




Liknande ordspråk:

Mer information om detta ordspråk och citat! Upplever att skolan vet precis vad de ska göra med ett barn som har det svårt med inlärning. Men de har ingen aning vad de ska göra med ett barn som har det lätt för inlärning men som inte vill. Båda barnen passar inte in i dagens skola, båda barnen riskerar att på sikt inte nå upp till målen och båda behöver någon som undervisar dem så att båda får lyckas på sin egen nivå. Mitt barn har av specialpedagog kallats för ett mysterium, hon har aldrig träffat på ett barn som har så lätt för att lära men som tappat all motivation. (1 mar 2022, 3 mars 2022)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det ni gör nu kan inte vi barn ändra på när vi blir äldre. Många brukar säga att Sverige är ett så litet land, att det inte spelar någon roll vad vi gör. Men jag tänker att om några flickor kan få rubriker över hela världen genom att bara inte gå till skolan under några veckor, tänk på vad vi alla skulle kunna göra tillsammans om vi bara ville. (30 nov 2018, en av hennes texter)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi kan göra saker vi inte kunna tidigare, expandera verksamheten till skolan till exempel. Det finns ungdomar som går igenom hela skolan utan att lära sig läsa eller skriva, jag vill lära dem att de inte är värdelösa, att vi alla är bra på olika saker. (23 apr 2021, när han pratade om att Alvesta Motorklubb får 5,2 miljoner kronor från Arvsfonden.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det finns undantag förstås, och det finns spridda utbildningar i specialpedagogik och i matematikdidaktik som faktiskt har fokus på mycket begåvade elever i skolan. Men dessa utbildningar vänder sig till specialister i skolan, övriga lärare – och de är MÅNGA – har inte en susning om vad ett särskilt begåvat barn är, hur det fungerar och vilka behov de har i förhållande till andra icke-särbegåvade elever. (17 dec 2019, nyhetsartikel om okunskapen kring handlingsplaner för elever med särskild begåvning)

Mer information om detta ordspråk och citat! Hälso- och sjukvården behöver bli bättre på att arbeta hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande. Barnhälsovården (BVC) behöver förstärkas för att främja hälsan hos barn och öka kunskapen hos föräldrar om vikten av kost och rörelse hos barn. Familjecentraler ska finnas i alla kommuner. Vi vill inrätta en Barn- och Ungdomshälsa som ansvarar för barn mellan 7 och 17 år, som barn och föräldrar kan vända sig till utan krångel. Elevhälsan behöver mer resurser i skolan och att utöka idrottstimmar i skolan bidrar till ökad hälsa hos barn och bättre skolresultat. (30 aug 2018, nyhetsartikel om hur partier i Sörmland vill förbättra folkhälsan)


Antal ordspråk är 2101330
varav 2100551 på svenska

Ordspråk (2101330 st) Sök
Kategorier (3944 st) Sök
Källor (201411 st) Sök
Bilder (4592 st)
Född (10498 st)
Dog (3319 st)
Datum (9520 st)
Länder (27300 st)
Definitioner (1855 st)
Idiom (4439 st)
Latinska Citat (669 st)
Längder
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


Leta