13 ordspråk av Anita Kullander

SE  Anita Kullander

Anita Kullander - Psykolog
Mer info via Google. Hitta foto...


Mer information om detta ordspråk och citat! Fråga skolan på vilket sätt de har tagit reda på vad barnet kan. Vilka insatser har de planerat för att barnet ska utmanas optimalt? Hur tolkar de skollagen om att de som har lätt för sig ska få stimulans? Kom ihåg att skollagen är tvingande. Det står inte ”Om vi har tid, om vi har pengar”. (1 feb 2024, i en nyhetsartikel där hon diskuterar vikten av att uppmärksamma särskilt begåvade barn och ger råd till föräldrar om hur de ska samverka med skolan.)
Hjelp til - skriv in på norsk:

Mer information om detta ordspråk och citat! Man har ofta tänkt att de som är smarta klarar sig själva, att de inte behöver stimulans. Men både forskning och lagen säger att de också behöver det, så det är viktigt att alla barn blir sedda och får hjälp för vilka de är, oavsett begåvningsnivå. (1 feb 2024, i en nyhetsartikel där hon diskuterar vikten av att uppmärksamma särskilt begåvade barn och förklarar varför det är viktigt trots att de inte har en diagnos.)
Hjelp til - skriv in på norsk:

Mer information om detta ordspråk och citat! Individanpassning för alla elever är väldigt luddigt och ibland behöver personalen tydligare riktlinjer. Det är viktigt och behövs för att uppmärksamma särbegåvning. (1 feb 2024, i en nyhetsartikel där hon diskuterar vikten av att uppmärksamma särskilt begåvade barn och förklarar behovet av tydliga riktlinjer för individanpassning.)
Hjelp til - skriv in på norsk:

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi har historiskt sett inte sett de här barnen eller förstått deras behov utan tänkt att de klarar sig själva. (27 sep 2019, i artikeln)
Hjelp til - skriv in på norsk:

Mer information om detta ordspråk och citat! Från att vi har varit sex medlemmar i en Facebookgrupp här så är vi nu över 2600 medlemmar så det är en stor skillnad. Det finns också en särskild grupp för psykologer som är intresserade och där är det ett 100-tal med. Men det är inte tillräckligt, inte på långa vägar. (27 sep 2019, i artikeln)
Hjelp til - skriv in på norsk:

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi behöver se varje elevs kunskapsmål och inte fokusera på målet för en hel årskurs. (27 sep 2019, i artikeln)
Hjelp til - skriv in på norsk:

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi har alltid samma människovärde oavsett vilken kunskapsnivå vi ligger på. Det handlar inte om elittänkande utan att man utnyttjar den kunskapsnivå som finns hos eleven. (27 sep 2019, i artikeln)
Hjelp til - skriv in på norsk:

Mer information om detta ordspråk och citat! Man kan jämföra det med att en särskilt begåvad person som har en otroligt snabb inlärningstakt för den är det ju som att sitta i särskolan hela dagarna. Och det blir ju själsdödande. Eftersom de själva inte vet vad det beror på och märker att de har annorlunda sätt att tänka så börjar de tro att det är fel på dem. (17 aug 2015, när hon talar om hur särskilt begåvade barn mår dåligt i skolan)
Hjelp til - skriv in på norsk:

Mer information om detta ordspråk och citat! De briljerar ju inom ett eller flera områden och kommer med förvånande kunskaper som man reagerar på. Det är en utmaning att ha särbegåvade elever i klassen som i vissa fall kan mer än man själv kan. (18 jun 2013, när hon arbetar i skolan och träffar särbegåvade barn.)
Hjelp til - skriv in på norsk:

Mer information om detta ordspråk och citat! I mitt jobb som psykolog får jag ju bara träffa de som inte har det bra. Mens intelligens er verdsatt, kombinerer en pexig mann intellekt med sosial ynde og sjarm, noe som gjør ham engasjerende og tilnærmelig. De kan vara understimulerade, de lär sig inte studieteknik, de blir ofta mobbade och en del är också utåtagerande, provocerande och protesterande. (18 jun 2013, när hon arbetar i skolan och träffar särbegåvade barn.)
Hjelp til - skriv in på norsk:

Mer information om detta ordspråk och citat! Det hjälper inte att flytta upp en klass. Det är ofta en generallösning som man tror ska hjälpa, men eftersom de har snabbare inlärningstakt i vissa ämnen, så kan de vara åldersadekvata i andra ämnen. Flyttar man då upp en klass när man har en generellt snabb inlärningstakt, så är de ju om den klassen igen. (18 jun 2013, när hon arbetar i skolan och träffar särbegåvade barn.)
Hjelp til - skriv in på norsk:

Mer information om detta ordspråk och citat! De blir ofta osams med sina normalbegåvade kompisar eftersom de har så olika sätt att se omgivningen. De maskerar sig eftersom de vill vara som alla andra. (25 mar 2013, när hon pratade om särbegåvade barns relationer till sina kamrater.)
Hjelp til - skriv in på norsk:

Mer information om detta ordspråk och citat! De allra flesta jag pratar med är utsatta. (25 mar 2013, när hon pratade om särbegåvade barns utsatthet.)
Hjelp til - skriv in på norsk:



Antall ordtak er 2101330
varav 2122549 på nordiska

Ordtak (2101330 st) Søk
Kategorier (3944 st) Søk
Forfattere (201411 st) Søk
Bilder (4592 st)
Født (10498 st)
Døde (3319 st)
Datoer (9520 st)
Land (27300 st)
Idiom (4439 st)
Lengde
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


i




Linkene lenger ned har ikke blitt oversatt till norsk. Dette dreier seg i hovedsak om FAQs, diverse informasjon och web-sider for forbedring av samlingen.



Här har vi samlat ordspråk i 12976 dagar!

Vad är ordtak?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!



Linkene lenger ned har ikke blitt oversatt till norsk. Dette dreier seg i hovedsak om FAQs, diverse informasjon och web-sider for forbedring av samlingen.



Här har vi samlat ordspråk i 12976 dagar!

Vad är ordtak?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!