Cecilia Norlander

Cecilia Norlander - Jurist på konsumentverket
Mer: Google, MSN eller Yahoo.



 

 Ansvaret för hur annonsen ser ut ligger hos företaget som ligger bakom annonsen, säger Konsumentverkets jurist Cecilia Norlander till SVT. Regeln är att man inte får använda namn i reklam på ett vilseledande sätt om man inte har fått deras tillåtelse och här verkar det ju som att en del blivit vilseledda. (8 nov 2012, om annonser på Facebook)

 





Ordspråket förklarat med synonymordlista:

Ansvaret för (=ty, förut, stäv) hur (=hurdan) annonsen ser ut ligger hos företaget som (=såsom) ligger bakom (=bakanför) annonsen, säger Konsumentverkets jurist (=advokat) Cecilia Norlander till (=åt, mot) SVT. Regeln är (=befinner sig, vara) att man (=idiot, kille, karl) inte (=ej, icke) får använda (=praktisera, utnyttja, begagnade, tillämpa, nyttjande, förbruka, bruka, begagna, nyttja) namn (=benämning) i reklam (=annonsering) (=ettrig, kungen, villig) ett vilseledande (=missvisande) sätt (=fason) om (=runt, ifall, försåvitt) man (=idiot, kille, karl) inte (=ej, icke) har fått deras tillåtelse (=medgivande, tillstånd) och (=et, samt) här verkar det ju som (=såsom) att en (=någon) del (=bit, segment, pusselbit) blivit vilseledda.



Översatt till rövarspråket:

 Anonsosvovaroretot foföror hohuror anonnonononsosenon soseror utot loligoggogeror hohosos foföroretotagogetot sosomom loligoggogeror bobakokomom anonnonononsosenon, sosägogeror Kokononsosumomenontotvoverorkoketotsos jojurorisostot Cocecocilolia Nonororlolanondoderor totilollol SosVovTot. Roregogelolnon äror atottot momanon inontote fofåror anonvovänondoda nonamomnon i rorekoklolamom popå etottot vovilolsoseloledodanondode sosätottot omom momanon inontote hoharor fofåtottot doderorasos totilollolåtotelolsose ocochoh hohäror voverorkokaror dodetot joju sosomom atottot enon dodelol boblolivovitot vovilolsoseloledoddoda. (8 nov 2012, om annonser på Facebook)

Baklänges:

 Addelesliv tivilb led ne tta mos uj ted rakrev räh hco esletållit sared ttåf rah etni nam mo ttäs ednadelesliv tte åp malker i nman adnävna råf etni nam tta rä nlegeR .TVS llit rednalroN ailiceC tsiruj stekrevtnemusnoK regäs ,nesnonna mokab reggil mos tegateröf soh reggil tu res nesnonna ruh röf teravsnA. (8 nov 2012, om annonser på Facebook)

SMS-svenska:

 ansvaret för hur annons1 Cr ut ligGr hos företaGt som ligGr bakom annons1,säGr konsum1tvRkets jurist Ccilia norlanDr till svt.reGln R att man inT får anvNda namn i reklam på ett vilCledanD sätt om man inT har fått Dras tillåtLC & hR vRkar Dt ju som att 1 Dl blivit vilCledda. (8 nov 2012, om annonser på Facebook)

Fler ordspråk av Cecilia Norlander




Liknande ordspråk:

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi har inget som helst intresse av att låtsas att vi inte ligger bakom annonsen. (22 aug 2018, vid en intervju angående förtidsröstningskampanjen på vallokaler.se)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det som är oroväckande med den här typen av kommunikation som sker i sociala medier, är att det är oklart vem som står bakom. Verkar det på något sätt vara en officiell kanal, då är vi inne på vilseledande marknadsföring, och det är definitivt problematiskt. Speciellt när det handlar om opinionsbildning, för då kan människor verkligen bli vilseledda. (30 mar 2017, när Jenny Madestam talar om hur partierna hanterar sociala medier.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi har haft ett annat system där man fått lära sig via vuxenutbildningen men inte fått SFI-betyg, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande, som anser att ansvaret att skjuta till medel för detta ligger hos staten. (10 apr 2023, i samband med diskussionen om Uppsala kommuns tidigare system för svenskundervisning för ukrainska flyktingar och behovet av statligt stöd.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det är inte alls bra. Vi behöver ta reda på vad som kan ha blivit fel. Det skulle kunna vara den mänskliga faktorn som ligger bakom, att vi inte fått in domen. (30 nov 2022, efter att det uppdagats att en taxichaufför dömd för sexuellt ofredande fortfarande hade behållit sin förarlegitimation.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Barn är inte vana vid medial uppmärksamhet och de kan inte skydda sina intressen på samma sätt som vuxna. En annons måste kunna återges i rapporteringen, men debatten handlar inte om pojken. När man återger annonsen kan jag tänka mig att man inte visar hans ansikte. (9 jan 2018, efter att bilden av den svarta pojken i H&M-annonsen fortsatte att sprida sig trots att företaget dragit in annonsen.)


Antal ordspråk är 2101330
varav 2100551 på svenska

Ordspråk (2101330 st) Sök
Kategorier (3944 st) Sök
Källor (201411 st) Sök
Bilder (4592 st)
Född (10498 st)
Dog (3319 st)
Datum (9520 st)
Länder (27300 st)
Definitioner (1855 st)
Idiom (4439 st)
Latinska Citat (669 st)
Längder
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


Leta