Elisabeth Lier Haugseth

Elisabeth Lier Haugseth - Nestleder
Mer: Google, MSN eller Yahoo.



 

 Inte alla klarar att skilja på detta, för de följer människor på sociala medier som på många sätt blir förebilder. Helheten kring sociala medier gör att det blir en intim ram, så att barn och unga upplever dem som sina vänner. Då är det kanske ännu svårare att förstå att det är reklam de utsätts för. (30 maj 2017, när hon förklarar varför det är viktigt med tydlig märkning av reklam för barn och unga)
no Ikke alle klarer å skille dette, for de følger folk på sosiale medier som på mange måter blir forbilder. Hele rammen rundt sosiale medier gjør at det blir en intim ramme, slik at barn og unge opplever dem som sine venner. Da er det kanskje enda vanskeligere å skjønne at det er reklame de utsettes for. (30 maj 2017, når hun forklarer hvorfor det er viktig med tydelig merking av reklame for barn og unge)

 





Ordspråket förklarat med synonymordlista:

Inte (=ej, icke) alla (=varje, samtliga) klarar att skilja (=sålla, differentiera, dela, lösgöra, splittra, separera) (=ettrig, kungen, villig) detta, för (=ty, förut, stäv) de (=dom) följer människor (=folk) (=ettrig, kungen, villig) sociala medier som (=såsom) (=ettrig, kungen, villig) många (=flera, mycket, massa, flertal, massor) sätt (=fason) blir förebilder. Helheten kring sociala medier gör (=utför) att det blir en (=någon) intim ram, (=gräns, list, internminne) (=odla, plantera) att barn (=mindreåring, baby, barnunge, människobarn, avkomma, unge) och (=et, samt) unga upplever dem (=dom) som (=såsom) sina (=avta, tryta) vänner. (=emedan, förr) är (=befinner sig, vara) det kanske (=nja, vi får se, antagligen, eventuellt, vem vet, kanhända, möjligen) ännu (=fortfarande) svårare att förstå (=uppfatta, inse, fatta, begripa, haja) att det är (=befinner sig, vara) reklam (=annonsering) de (=dom) utsätts för. (=ty, förut, stäv)



Översatt till rövarspråket:

 Inontote alollola koklolaroraror atottot soskokiloljoja popå dodetottota, foföror dode foföloljojeror momänonnonisoskokoror popå sosococialola momedodieror sosomom popå momånongoga sosätottot bobloliror foförorebobiloldoderor. Hohelolhohetotenon kokrorinongog sosococialola momedodieror gogöror atottot dodetot bobloliror enon inontotimom roramom, soså atottot bobarornon ocochoh unongoga upoppoplolevoveror dodemom sosomom sosinona vovänonnoneror. Dodå äror dodetot kokanonsoskoke änonnonu sosvovårorarore atottot foförorsostotå atottot dodetot äror rorekoklolamom dode utotsosätottotsos foföror. (30 maj 2017, när hon förklarar varför det är viktigt med tydlig märkning av reklam för barn och unga)

Baklänges:

 Röf sttästu ed malker rä ted tta åtsröf tta eraråvs unnä eksnak ted rä åD .rennäv anis mos med revelppu agnu hco nrab tta ås ,mar mitni ne rilb ted tta rög reidem alaicos gnirk netehleH .redliberöf rilb ttäs agnåm åp mos reidem alaicos åp roksinnäm rejlöf ed röf ,atted åp ajliks tta raralk alla etnI. (30 maj 2017, när hon förklarar varför det är viktigt med tydlig märkning av reklam för barn och unga)

SMS-svenska:

 inT alla klarar att skilja på Dtta,för D följR mNniskor på sociala mediR som på många sätt blir förebilDr.hLhet1 kring sociala mediR gör att Dt blir 1 intim ram,så att barn & unga upplevR Dm som sina vNnR.då R Dt kanske Nnu svårare att förstå att Dt R reklam D utsätts för. (30 maj 2017, när hon förklarar varför det är viktigt med tydlig märkning av reklam för barn och unga)

Fler ordspråk av Elisabeth Lier Haugseth




Liknande ordspråk:

Mer information om detta ordspråk och citat! Jag blir särskilt orolig när det gäller barn och unga som växer upp med detta på sociala medier. Detta visar att tröskeln för homofobi har blivit extremt låg på sociala medier, och jag är orolig för hur detta påverkar unga homosexuella. (30 nov 2024, i en samtal med NRK om reaktioner på en video av Sturla Holm Lægreid)
no Jeg blir spesielt bekymret med tanke på barn og unge som vokser opp med dette i sosiale medier. Dette viser at terskelen for homohets er blitt ekstremt lav i sosiale medier, og jeg er bekymret for hvordan dette påvirker unge skeive. (30 nov 2024, i en samtale med NRK om reaksjoner på en video av Sturla Holm Lægreid)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi är också oroliga för att barn och unga utsätts för förebilder som röker i sociala medier och på TV. (27 sep 2025, i artikeln om att sluta och börja röka bland unga män)
no Vi er også bekymra over at barn og unge blir eksponert for førebilete som røyker i sosiale medium og på TV. (27 sep 2025, i artikkelen om av-og-til-røyking blant unge menn)

Mer information om detta ordspråk och citat! Sociala medier har på många sätt gett oss människor lägerelden tillbaka. För unga vänner och sociala nätverk är mycket viktigt. Nätgemenskaper som Facebook är som skapade för den typen. (8 apr 2010, i 2009, när han blev intervjuad om användningen av sociala medier bland unga.)
no Sosiale medier har på mange vis gitt oss mennesker leirbålet tilbake. For unge venner og sosiale nettverk veldig viktig. Nettsamfunn som Facebook er som skapt for den slags. (8 apr 2010, i 2009, da han ble intervjuet om bruk av sosiale medier blant unge.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Tobaksindustrin har varit flitiga med att använda unga influencers och det gör ju att unga människor påverkas att pröva vitt snus. Man följer sina idoler i sociala medier som gör reklam för de här produkterna. (22 okt 2020, i artikeln om snusandets ökning bland gymnasietjejer)

Mer information om detta ordspråk och citat! Sådant här, där en anonym person hänger ut många, får vi lyckligtvis lite av. Men vi blir ganska ofta kontaktade av människor som känner sig utställda på något sätt i sociala medier. Det är en utmaning i att det ligger en möjlighet att vara anonym i sociala medier. (12 feb 2015, under utredningen av ärendet med Instagram-kontot Gossipgirl)
no Slikt som dette, der en anonym person henger ut mange, det får vi heldigvis lite av. Men vi blir ganske ofte kontaktet av folk som føler seg uthengt på en eller annen måte i sosiale medier. Det er en utfordring i at det ligger en mulighet til å være anonym på sosiale medier. (12 feb 2015, under etterforskningen av saken med Instagram-kontoen Gossipgirl)


Antal ordspråk är 3392498
varav 3391735 på svenska

Ordspråk (3392498 st) Sök
Kategorier (4672 st) Sök
Källor (278583 st) Sök
Bilder (4592 st)
Född (10504 st)
Dog (3320 st)
Datum (9524 st)
Länder (28255 st)
Definitioner (1855 st)
Idiom (4439 st)
Latinska Citat (669 st)
Längder
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


Leta