| Foxterrier är kloka hundar. Det anses att en släthårig foxterrier skulle kunna genomgå vår grundskola med ett medelbetyg på 1,27. Eftersom betyget 1 ska betraktas som godkänd (eller rättare sagt: det finns inte längre sådana begrepp som underkänd eller godkänd) får man anse att nämna foxterrier kan klara sin skolgång. Man får utgå från att hundens betyg kommer att ligga omkring ett i de flesta ämnen. Dock bör den kunna få högre betyg i gymnastik med lek och idrott. Att hundens medelbetyg ligger så högt som 1,27 beror på följande förhållande: Betyg ska idag inte bara ge en bild av elevens kunskaper utan ska också ge en bild av elevens förmåga att samarbeta. Foxterrier är glada och samarbetsvilliga. De viftar också gärna på svansen åt överordnade.
|
| |
Ordspråket förklarat med synonymordlista:
Foxterrier
är (=befinner sig, vara) kloka hundar. Det anses att
en (=någon) släthårig foxterrier skulle
kunna (=veta) genomgå vår grundskola
med (=tillsammans) ett medelbetyg
på (=ettrig, kungen, villig) 1,27.
Eftersom (=därför att) betyget 1
ska (=skall) betraktas
som (=såsom) godkänd (=acceptabel) (eller rättare sagt: det finns
inte (=ej, icke) längre sådana begrepp
som (=såsom) underkänd
eller (=alternativt) godkänd) får
man (=idiot, kille, karl) anse (=finna, mena, tycka) att
nämna (=yttra, uppge, yppa, ange, omnämna) foxterrier
kan (=har kunskap i) klara (=uträtta, passera, given, hantera, fullgöra, lyckas, tydliga, greja, förmå, färdiga) sin skolgång.
Man (=idiot, kille, karl) får utgå
från (=av) att hundens
betyg (=omdöme) kommer att ligga
omkring (=runt) ett i
de (=dom) flesta ämnen.
Dock (=emellertid) bör den
kunna (=veta) få (=lite, ringa, erhålla) högre
betyg (=omdöme) i gymnastik
med (=tillsammans) lek (=lattja, game) och (=et, samt) idrott. (=jympa, sport) Att hundens medelbetyg ligger
så (=odla, plantera) högt (=ljudlig) som (=såsom) 1,27 beror
på (=ettrig, kungen, villig) följande (=näst, därnäst, härnäst, nästföljande) förhållande: (=affär, proportion, omständighet, relation) Betyg (=omdöme) ska (=skall) idag
inte (=ej, icke) bara (=enda, enbart, endast) ge (=överlämna, bidra, överräcka, donera, giva, lämna, skänka) en (=någon) bild (=kort, teckning, skildring, foto, illustration, image) av (=avbruten, från, bruten) elevens kunskaper utan
ska (=skall) också (=även, likaså) ge (=överlämna, bidra, överräcka, donera, giva, lämna, skänka) en (=någon) bild (=kort, teckning, skildring, foto, illustration, image) av (=avbruten, från, bruten) elevens
förmåga (=egenskap, kompetens, skicklighet, talang, fallenhet, potens, kapacitet) att
samarbeta. (=samverka) Foxterrier
är (=befinner sig, vara) glada
och (=et, samt) samarbetsvilliga.
De (=dom) viftar
också (=även, likaså) gärna
på (=ettrig, kungen, villig) svansen
åt (=till) överordnade.
Översatt till rövarspråket:
Fofoxoxtoterorrorieror äror koklolokoka hohunondodaror. Dodetot anonsosesos atottot enon soslolätothohårorigog fofoxoxtoterorrorieror soskokulollole kokunonnona gogenonomomgogå vovåror gogrorunondodsoskokolola momedod etottot momedodelolbobetotygog popå 1,27. Efoftoterorsosomom bobetotygogetot 1 soskoka bobetotrorakoktotasos sosomom gogododkokänondod (elolloleror rorätottotarore sosagogtot: dodetot fofinonnonsos inontote lolänongogrore sosådodanona bobegogrorepoppop sosomom unondoderorkokänondod elolloleror gogododkokänondod) fofåror momanon anonsose atottot nonämomnona fofoxoxtoterorrorieror kokanon koklolarora sosinon soskokololgogånongog. Momanon fofåror utotgogå fofrorånon atottot hohunondodenonsos bobetotygog kokomommomeror atottot loligoggoga omomkokrorinongog etottot i dode foflolesostota ämomnonenon. Dodocockok boböror dodenon kokunonnona fofå hohögogrore bobetotygog i gogymomnonasostotikok momedod lolekok ocochoh idodrorotottot. Atottot hohunondodenonsos momedodelolbobetotygog loligoggogeror soså hohögogtot sosomom 1,27 boberororor popå foföloljojanondode foförorhohålollolanondode: Bobetotygog soskoka idodagog inontote bobarora goge enon bobiloldod avov elolevovenonsos kokunonsoskokapoperor utotanon soskoka ocockoksoså goge enon bobiloldod avov elolevovenonsos foförormomågoga atottot sosamomarorbobetota. Fofoxoxtoterorrorieror äror gogloladoda ocochoh sosamomarorbobetotsosvovilolloligoga. Dode vovifoftotaror ocockoksoså gogärornona popå sosvovanonsosenon åtot övoverororordodnonadode.
|
| Baklänges:
edandrorev¶Ã t¥Ã nesnavs ¥Ãp anr¤Ãg ¥Ãskco ratfiv eD .agillivstebramas hco adalg r¤Ã reirretxoF .atebramas tta ag¥Ãmr¶Ãf snevele va dlib ne eg ¥Ãskco aks natu repaksnuk snevele va dlib ne eg arab etni gadi aks gyteB :ednall¥Ãhr¶Ãf ednajl¶Ãf ¥Ãp roreb 72,1 mos tg¶Ãh ¥Ãs reggil gytebledem snednuh ttA .ttordi hco kel dem kitsanmyg i gyteb erg¶Ãh ¥Ãf annuk ned r¶Ãb kcoD .nenm¤Ã atself ed i tte gnirkmo aggil tta remmok gyteb snednuh tta n¥Ãrf ¥Ãgtu r¥Ãf naM .gn¥Ãgloks nis aralk nak reirretxof anm¤Ãn tta esna nam r¥Ãf )dn¤Ãkdog relle dn¤Ãkrednu mos ppergeb anad¥Ãs ergn¤Ãl etni snnif ted :tgas eratt¤Ãr relle( dn¤Ãkdog mos satkarteb aks 1 tegyteb mosretfE .72,1 ¥Ãp gytebledem tte dem aloksdnurg r¥Ãv ¥Ãgmoneg annuk elluks reirretxof gir¥Ãht¤Ãls ne tta sesna teD .radnuh akolk r¤Ã reirretxoF.
|
|
SMS-svenska:
foxtRiR R kloka hundar.Dt anCs att 1 slätHrig foxtRiR sQlle Qnna g1omgå vår grundskola med ett meDlBtyg på 1,27.FtRsom BtyGt 1 ska Btraktas som godkNd (LR rättare sagt:Dt finns inT lNgre sådana Bgrepp som unDrkNd LR godkNd) får man anC att nämna foxtRiR kan klara sin skolgång.man får utgå från att hund1s Btyg kommR att ligga omkring ett i D flSta ämn1.dock bör d1 Qnna få högre Btyg i gymnastik med lek & idrott.att hund1s meDlBtyg ligGr så högt som 1,27 Bror på följanD förHllanD:Btyg ska idag inT bara G 1 bild av Lev1s QnskaPr utan ska ocxå G 1 bild av Lev1s förmåga att samarBta.foxtRiR R glada & samarBtsvilliga.D viftar ocxå gRna på svans1 åt övRordnaD.
|
Liknande ordspråk:
Det är ingen skam att inte kunna göra allt; men att företaga sig, eller låtsas göra, det som man inte är skapad för, är inte bara skamligt, utan också extremt besvärligt och plågsamt.
|
I hundens ögon finns det bara ett problem med sängen. Människan tror också att han ska sova i den.
|
Anledningen till att de flesta av oss inte lever inom ramen för våra inkomster beror på att vi inte skulle kunna kalla det att leva.
|
När katastroferna staplas skyhögt utan att vi kan göra något åt dem skapas likgiltighet och verklighetsflykt. Också av det skälet borde nyhetsmedierna ägna mer utrymme, inte bara ryckvis, åt att spegla positiva strävanden. Enkla vägvisare till de positiva krafterna borde alltid finnas i direkt anslutning till katastrofrapporterna - det må gälla miljön, svälten, krigshoten, tortyren eller barnmisshandeln. Annars blir väl snart de flesta av oss, bildligt talat, ett slags Calcutta-bor som inte längre märker lidandet och tankspritt kliver över liken.
|
| |
Man ska inte titta på hundens hår eller fanten på prickarna.
|