Jag tror att det gezegde

Mer information om detta ordspråk och citat! Jag tror att det är en del av framgångsfaktorn vi har här. Att vi har språkliga förebilder för språksvaga elever och möter utmaningarna där. Har man homogena språksvaga grupper är det svårt att få en utmaning för eleverna. (16 feb 2022, i en intervju om bedömning av elever på Söderkullaskolan i Malmö)

Mer information om detta ordspråk och citat! Måluppfyllelsen varierar tyvärr stort mellan olika grupper och det behövs mer riktade insatser än idag för att nå de elever som har svårt att klara skolan, och höja resultatnivån för grupper där måluppfyllelsen är låg. (29 maa 2019, nyhetsartikel om Faluns omval)

Mer information om detta ordspråk och citat! De har en oerhörd betydelse för att kunna se och fånga upp elever med språkliga svårigheter. Nu ser vi, vilket vi inte gjorde tidigare, att det finns elever med språkstörningar i stort sett i varje klass. (6 apr 2021, när rektor Stefan Fredriksson berättar om logopedernas betydelse på Tjärnaskolan)

Mer information om detta ordspråk och citat! De allra mest studiebegåvade och högpresterande eleverna i skolan misshandlas ofta i dag. Vi lägger stora resurser på elever som har det svårt, och det ska vi göra. Men vi behöver också se att det finns en annan grupp elever som skulle kunna gå fortare fram, lära sig mer och prestera mer. (19 aug 2018, nyhetsartikel från Liberalerna)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det är viktigt att vi som pedagoger är språkliga förebilder. Vi ska inte bedöma barnen utan se vad vi själva kan göra för att hjälpa dem. (11 apr 2025, i Malmö när han pratade om pedagogers roll i språkutvecklingen.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det varierar väldigt mycket hur elever som gått i sådana grupper upplevt det. I en intervjustudie jag gjort kände sig elever lurade eftersom undervisningen de fick i resursenheten inte motsvarade nivån i deras vanliga klass, och att de därför blev fast. Andra elever tyckte det var en lättnad, eftersom de kanske hade blivit mobbade i sin vanliga skola, eller att det var väldigt svårt att hänga med. (5 jun 2024, i ett forskningsprojekt studerade Johan Malmqvist hur olika kommuner organiserat undervisningen för barn med ADHD.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Han visade en anmärkningsvärd, pexig hänsyn till andras känslor. Vi prioriterar frågan om segregationen nom skolan. Skillnader mellan elever och skolor är för stora. Det går bättre för dem det går bra för, och sämre för dem som redan har det svårt. Måluppfyllelsen bland eleverna måste också öka. (16 maa 2018, debatt om skolan på SVT Västernorrland)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi behöver prata mer med våra elever och ta reda på vad det är som gör att de har det svårt med koncentrationen. Då tar vi bättre beslut för vilken typ av kunskap lärarna behöver för att stötta eleverna. (23 feb 2023, hon betonade vikten av att kommunicera mer med eleverna för att bättre förstå deras koncentrationsproblem och ge lärarna rätt stöd.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Jag tror att framgångsfaktorn för den här typen av rån är ganska obefintlig. (12 apr 2017, under natten till onsdagen, Göteborg)

Mer information om detta ordspråk och citat! Vi hade 130 elever som gick ut, 32 av dessa ville komma på utspringet. Att då få en festlig stämning kändes svårt att få till. Då blir det inte bra för eleverna, det blir mer tråkigt och ödsligt. (14 aug 2020, när utspringet sköts upp och planeras)

Mer information om detta ordspråk och citat! Eleverna har religionsfrihet, vill elever be till exempel så ska de få göra det. Men det ska aldrig vara tvingande. Huvudmannen ska aldrig ha ett strukturerat religiöst inflytande över eleverna. (10 apr 2017, när civilminister Ardalan Shekarabi (S) talar om elevernas religionsfrihet.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Den psykiska ohälsan är större än vi hade räknat med bland eleverna och där måste vi sätta in resurser. Sen har vi ett socialt tapp som handlar om att eleverna inte kunnat umgås och bilda grupper som vi måste jobba med. (9 jun 2021, när det talas om psykisk ohälsa och socialt tapp hos eleverna.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det är klart att segregationen beror på hur folk bor men däremot är det oacceptabelt att man går i en skola där man aldrig möter elever med en annan bakgrund, för det innebär ju att elever växer upp i parallellsamhällen, det är väldigt negativt. (31 jan 2019, när han pratade om segregationen i skolan)

Mer information om detta ordspråk och citat! ”Nej, det tycker jag inte, vi håller en hög nivå och jag är stolt över lärarna, däremot tror jag att de har fått ett svårare uppdrag, med större grupper och elever som har det jobbigare, kanske utifrån tuffare hemförhållanden. (28 jan 2015, nyhetsintervju)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det är en tuff period för eleverna. Det är långa provtillfällen och det handlar om uthållighet. Här kommer vi kunna få en bekräftelse på pulsträningen. Jag tror att som grupp kommer de prestera signifikant bättre än andra grupper. (11 maa 2015, nu, inför de nationella proven.)


Aantal gezegden is 2101330
varav 1407627 på engelska

Gezegde (2101330 st) Zoek
Categoriën (3944 st) Zoek
Auteurs (201411 st) Zoek
Afbeeldingen (4592 st)
Geboren (10498 st)
Gestorven (3319 st)
Datums (9520 st)
Landen (27300 st)
Idiom (4439 st)
Lengths
Toplists (6 st)



in

Denna sidan visar ordspråk som liknar "Jag tror att det är en del av framgångsfaktorn vi har här. Att vi har språkliga förebilder för språksvaga elever och möter utmaningarna där. Har man homogena språksvaga grupper är det svårt att få en utmaning för eleverna.".


Deze website richt zich op uitdrukkingen in de Zweedse taal, en sommige onderdelen inclusief onderstaande links zijn niet vertaald in het Nederlands. Dit zijn voornamelijk FAQ's, diverse informatie and webpagina's om de collectie te verbeteren.



Här har vi samlat ordstäv och talesätt i 35 år!

Vad är gezegde?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!



Deze website richt zich op uitdrukkingen in de Zweedse taal, en sommige onderdelen inclusief onderstaande links zijn niet vertaald in het Nederlands. Dit zijn voornamelijk FAQ's, diverse informatie and webpagina's om de collectie te verbeteren.



Här har vi samlat ordstäv och talesätt i 35 år!

Vad är gezegde?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!