Lars Andreassen

Lars Andreassen - Árran-direktør
Mer: Google, MSN eller Yahoo.



 

 Det vi behöver är ett stabilt miljö som är förutsägbart, och som levererar kvalitet i undervisningen. Men inte minst att undervisningen är stabil, så att vi inte ska behöva leta efter lärare varje höst. Vi ser oss en lösning där Tysfjord-miljön får återföras rätten till grundskoleundervisning. Det betyder inte att Árran – lulesamisk centrum ska driva detta ensamt, men att Árran ska kunna driva undervisningen i ett nära samarbete med Tysfjord kommun och Drag skola. (30 okt 2014, i artikeln om fjärrundervisning på lulesamiska)
no Det vi trenger er et stabilt miljø som er forutsigbart, og som leverer kvalitet i undervisningen. Men ikke minst at undervisningen er stabil, slik at vi ikke skal trenge å lete etter lærere hver høst. Vi ser for oss en løsning der Tysfjord-miljøet får tilbakeført retten til grunnskoleundervisning. Det betyr ikke at Árran – lulesamisk senter skal drive dette alene, men at Árran skal kunne drive undervisningen i et nært samarbeid med Tysfjord kommune og Drag skole. (30 okt 2014, i artikkelen om fjernundervisning i lulesamisk)

 





Ordspråket förklarat med synonymordlista:

Det vi behöver är (=befinner sig, vara) ett stabilt miljö (=omgivning) som (=såsom) är (=befinner sig, vara) förutsägbart, och (=et, samt) som (=såsom) levererar kvalitet i undervisningen. Men (=ändock, skada) inte (=ej, icke) minst att undervisningen är (=befinner sig, vara) stabil, (=robust, solid, lugna, orubblig, varaktig, bastant, trygg, fast, stadigt, kraftig, stadig) (=odla, plantera) att vi inte (=ej, icke) ska (=skall) behöva (=tarva) leta (=utforska, söka) efter lärare (=coach, skollärare, lärarinna, idioter, magister, instruktör) varje (=alla, var) höst. Vi ser oss en (=någon) lösning (=utväg, svar, resolution, facit, solution) där Tysfjord-miljön får återföras rätten till (=åt, mot) grundskoleundervisning. Det betyder inte (=ej, icke) att Árran – lulesamisk centrum (=kärna, medelpunkt, nav, mittpunkt, city) ska (=skall) driva (=föra, skämta, bedriva, sköta, idka, mana, piska, gyckla, fösa) detta ensamt, men (=ändock, skada) att Árran ska (=skall) kunna (=veta) driva (=föra, skämta, bedriva, sköta, idka, mana, piska, gyckla, fösa) undervisningen i ett nära (=tätt) samarbete (=kooperation, samverkan) med (=tillsammans) Tysfjord kommun och (=et, samt) Drag (=acceleration, kännetecken, anlag, egenskap, utspel, anstrykning) skola. (=läroverk, utbilda, plugg, läroanstalt, skall, lärosäte)



Översatt till rövarspråket:

 Dodetot vovi bobehohövoveror äror etottot sostotabobiloltot momiloljojö sosomom äror foförorutotsosägogbobarortot, ocochoh sosomom lolevoveroreroraror kokvovalolitotetot i unondoderorvovisosnoninongogenon. Momenon inontote mominonsostot atottot unondoderorvovisosnoninongogenon äror sostotabobilol, soså atottot vovi inontote soskoka bobehohövova loletota efoftoteror lolärorarore vovarorjoje hohösostot. Vovi soseror osossos enon lolösosnoninongog dodäror Totysosfofjojorordod-momiloljojönon fofåror åtoterorfoförorasos rorätottotenon totilollol gogrorunondodsoskokololeunondoderorvovisosnoninongog. Dodetot bobetotydoderor inontote atottot Árorroranon – lolulolesosamomisoskok cocenontotrorumom soskoka dodrorivova dodetottota enonsosamomtot, momenon atottot Árorroranon soskoka kokunonnona dodrorivova unondoderorvovisosnoninongogenon i etottot nonärora sosamomarorbobetote momedod Totysosfofjojorordod kokomommomunon ocochoh Dodroragog soskokolola. (30 okt 2014, i artikeln om fjärrundervisning på lulesamiska)

Baklänges:

 Aloks garD hco nummok drojfsyT dem etebramas arän tte i negninsivrednu avird annuk aks narrÁ tta nem ,tmasne atted avird aks murtnec ksimaselul – narrÁ tta etni redyteb teD .gninsivrednueloksdnurg llit nettär saröfretå råf nöjlim-drojfsyT räd gninsöl ne sso res iV .tsöh ejrav eraräl retfe atel avöheb aks etni iv tta ås ,libats rä negninsivrednu tta tsnim etni neM .negninsivrednu i tetilavk rarerevel mos hco ,trabgästuröf rä mos öjlim tlibats tte rä revöheb iv teD. (30 okt 2014, i artikeln om fjärrundervisning på lulesamiska)

SMS-svenska:

 Dt vi BhövR R ett stabilt miljö som R förutsägbart,& som levRRar kvaliTt i unDrvisning1.m1 inT minst att unDrvisning1 R stabil,så att vi inT ska Bhöva leta FtR lRare varje höst.vi Cr oss 1 lösning dR tysfjord-miljön får åtRföras rätt1 till grundskoleunDrvisning.Dt BtyDr inT att Árran – lulSamisk c1trum ska driva Dtta 1samt,m1 att Árran ska Qnna driva unDrvisning1 i ett nRa samarBT med tysfjord kommun & drag skola. (30 okt 2014, i artikeln om fjärrundervisning på lulesamiska)

Fler ordspråk av Lars Andreassen




Liknande ordspråk:

Mer information om detta ordspråk och citat! Det var bara i början när undervisningen var lagd till Árran – lulesamisk centrum som det var ett stabilt upplägg. Detta var när min dotter började i skolan, för ungefär åtta år sedan. Men påståeligen av ekonomiska skäl överfördes ansvaret till Drag skola som drivs av Tysfjord kommun. Och vi var nöjda med lärarna där, men av olika skäl har inte heller Drag skola lyckats skaffa stabil lärarkraft, så det har varit långa perioder utan undervisning. Ett år var vi helt utan lärare, och då anlitade jag själv lärare till mina barn, kostnaderna garanterade jag för, och därefter fick Mo i Rana kommun täcka dessa kostnader, annars hade det blivit rättsprocess. I fjol överfördes undervisningen till Bodø, och Bodø har genomfört ett mycket bra upplägg i fjol. Men så börjar problemen på nytt igen i år. (15 okt 2014, när han pratar om historien med distansundervisningen på lulesamiska och de olika utmaningarna över åren.)
no Det var kun i starten når undervisningen var lagt til Árran – lulesamisk senter at det var et stabilt opplegg. Dette var når datteren min begynte på skolen, omtrent for åtte år siden. Men angivelig av økonomiske årsaker ble ansvaret overført til Drag skole som drives av Tysfjord kommune. Og vi var fornøyd med lærerne der, men av ulike årsaker har heller ikke Drag skole greid å skaffe stabil lærerkraft, så det har vært lange perioder uten undervisning. Ett år var vi helt uten lærer, og da engasjerte jeg selv lærer til mine barn, kostnadene garanterte jeg for, og deretter måtte Mo i Rana kommune dekke disse kostnadene, ellers hadde det blitt rettsak. I fjor ble undervisningen overført til Bodø, og Bodø har gjennomført et veldig bra opplegg i fjor. Men så starter problemene på nytt igjen i år. (15 okt 2014, når han snakker om historien med fjernundervisningen i lulesamisk og de forskjellige utfordringene over årene.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Då hade Árran ansvar för undervisningen och då var det ett stabilt upplägg. (23 okt 2014, när han pratar om den tidiga organiseringen av distansundervisningen när hans dotter började i skolan.)
no Da hadde Árran ansvar for undervisningen og da var det et stabilt opplegg. (23 okt 2014, når han snakker om den tidlige organiseringen av fjernundervisningen da datteren hans begynte på skolen.)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det var fel att flytta undervisningen bort från Árran. Jag tror det finns skillnad mellan distansundervisning och vanlig klassrumsundervisning. Det måste finnas ett ämnesmiljö närvarande och en kultur i botten riktad mot distansundervisning, och det kostar antagligen lite mer. Men om det är nödvändigt att ha en ram kring undervisningen som kostar lite mer än traditionell undervisning så måste detta genomföras för eleverna har rätt till undervisning. (15 okt 2014, när han argumenterar för att distansundervisningen på lulesamiska bör återföras till Árran.)
no Det var feil å flytte undervisningen bort fra Árran. Jeg tror det er forskjell på fjernundervisning og vanlig klasseromsundervisning. Det må være et fagmiljø til stede og en kultur i bunn rettet opp mot fjernundervisning, og det koster antakelig litt mer. Men hvis det er nødvendig å ha en ramme rundt undervisningen som koster litt mere enn tradisjonell undervisning så må dette gjennomføres for elevene har krav på undervisning. (15 okt 2014, når han argumenterer for at fjernundervisningen i lulesamisk burde tilbakeføres til Árran.)

Mer information om detta ordspråk och citat! I varje klassrum sitter det minst två eller tre elever som har det svårt eftersom de inte hänger med i undervisningen. Därför blir ni viktiga. Detta är inte specialpedagogik, men ni måste anpassa undervisningen så tidigt som möjligt för barnet. (7 jun 2013, under en föreläsning för lärarstudenter vid Universitetet i Tromsø)
no I hvert klasserom sitter det minst to eller tre elever som har det vanskelig fordi de ikke henger med i undervisningen. Derfor blir dere viktige. Dette er ikke spesialpedagogikk, men dere må tilrettelegge undervisningen så tidlig som mulig for barnet. (7 jun 2013, under et foredrag for lærerstudenter ved Universitetet i Tromsø)

Mer information om detta ordspråk och citat! Det är mellanstadiet på Storjord uppväxtcenter i Tysfjord kommun som beslutades att tillfälligt läggas ned. Enligt lokalpolitikern John Skogvoll fortsätter undervisningen på skolan, trots kommunfullmäktiges beslut. (26 okt 2016, när han blev tillfrågad om skolan fortfarande var öppen.)
no Det er ungdomstrinnet på Storjord oppvekstsenter i Tysfjord kommune som ble vedtatt midlertidig nedlagt. Ifølge lokalpolitiker John Skogvoll fortsetter undervisningen på skolen, til tross for vedtaket til kommunestyret. (26 okt 2016, når han ble spurt om skolen fortsatt var åpen.)


Antal ordspråk är 3392498
varav 3391735 på svenska

Ordspråk (3392498 st) Sök
Kategorier (4672 st) Sök
Källor (278583 st) Sök
Bilder (4592 st)
Född (10504 st)
Dog (3320 st)
Datum (9524 st)
Länder (28255 st)
Definitioner (1855 st)
Idiom (4439 st)
Latinska Citat (669 st)
Längder
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


Leta

Här har vi samlat citat sedan 1990!

Vad är ordspråk?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!



Ord värmer mer än all världens elfiltar.

www.livet.se/ord






Ord värmer mer än all världens elfiltar.

www.livet.se/ord