För E39 genom innerste ordtak

 For E39 gjennom indre Nordfjord tilrår vi på kort sikt å ruste opp vegen om Stryn og tunnel gjennom Utvikfjellet). Saman med Kvivsvegen gir dette ei ferjefri kryssing som er kostnadseffektiv, har stor regional nytte og vil gi like stor innsparing i køyrelengd og køyretid som ei bru over Anda–Lote. (8 des 2011, i en uttalelse som styret vedtok torsdag kveld.)
Mer information om detta ordspråk och citat! För E39 genom innerste Nordfjord rekommenderar vi på kort sikt att förbättra vägen vid Stryn och en tunnel genom Utvikfjellet. Tillsammans med Kvivsvegen ger detta en färjefri korsning som är kostnadseffektiv, har stor regional nytta och kommer att ge lika stor besparing i körsträcka och restid som en bro över Anda–Lote. (8 des 2011, i en uttalande som styrelsen beslutade på torsdag kväll.)

 Ho tek ho til orde for at fylket kan byggje tunnel gjennom Utvikfjellet som gir rask veg frå Stryn sørover, samstundes som staten gjennom stamvegmidlar kan bygge bru mellom Lote og Anda. (22 nov 2011, under diskusjonen om E39-kryssing i Nordfjord, før avgjørelsen blir offentliggjort.)
Mer information om detta ordspråk och citat! Jag tar tillfället i akt att förespråka att länet kan bygga en tunnel genom Utvikfjellet som ger snabb väg från Stryn söderut, samtidigt som staten genom stamvägsmedel kan bygga en bro mellan Lote och Anda. (22 nov 2011, under diskussionen om E39-korsningen i Nordfjord, innan beslutet offentliggörs.)

 Vi kan få vekk ferja på Anda-Lote, og få erstatta tre ferjer med to bruer. Viss ein så byggjer tunnel gjennom Utvikfjellet, blir alle hjelpte. Då blir alle fornøgde, og vi får fred i Nordfjord, trur Lefdal. (23 apr 2014, under aksjonen på Lote ferjekai)
Mer information om detta ordspråk och citat! Vi kan få bort färjan på Anda-Lote, och få ersätta tre färjor med två broar. Om man bygger en tunnel genom Utvikfjellet, blir alla hjälpta. Då blir alla nöjda, och vi får fred i Nordfjord, tror Lefdal. (23 apr 2014, under aktionen på Lote färjekai)

 Mellom Førde og ytre Nordfjord vil Kystvegen Måløy–Florø bli kring 5 mil kortare enn E39. Difor vil ein del av trafikken som i dag går over Anda-Lote i forholdsvis nær framtid ikkje gå der, slår dei fast og meiner det same vil gjelde trafikk som skal eller kjem gjennom Kvivsvegen. (8 des 2011, i en uttalelse som styret vedtok torsdag kveld.)
Mer information om detta ordspråk och citat! Mellan Førde och yttre Nordfjord kommer Kystvägen Måløy–Florø att bli cirka 5 mil kortare än E39. Därför kommer en del av trafikken som idag går över Anda-Lote i relativt nära framtid inte att gå där, fastställer de och tror att detsamma kommer att gälla trafik som ska eller kommer genom Kvivsvegen. (8 des 2011, i en uttalande som styrelsen antog torsdag kväll.)

 Det vil vere sterkt beklageleg dersom E39 gjennom Nordfjord ikkje skal krysse ved Anda-Lote og dermed utløyse størst mogeleg regional utvikling. Eg trudde det var ein av dei viktigaste grunnane til å bygge veg. (7 jun 2013, i en uttalelse)
Mer information om detta ordspråk och citat! Det skulle vara starkt beklagligt om E39 genom Nordfjord inte ska korsas vid Anda-Lote och därmed utlösa största möjliga regional utveckling. Jag trodde att det var en av de viktigaste anledningarna att bygga väg. (7 jun 2013, i en uttalande)

 No heng ikkje ting i hop. Med ein E39 over Svarstad så vil ein tunnel gjennom Utvikfjellet vere høgaktuell. Den vil også korte ned tida frå Loen. I tillegg vil brua over Svarstad gjere at Stryn kjem mykje nærare Gloppen, og det vil heilt klart styrke befolkningsgrunnlaget for Anda, og det må vere positivt for både Anda som flyplass og framtida. (3 apr 2013, når han snakker om potensielle infrastrukturprosjekter)
Mer information om detta ordspråk och citat! Ingenting hänger ihop. Med en E39 över Svarstad skulle en tunnel genom Utvikfjellet vara högaktuell. Den skulle också förkorta tiden från Loen. Dessutom skulle bron över Svarstad göra att Stryn kommer mycket närmare Gloppen, och det skulle helt klart stärka befolkningen för Anda, och det måste vara positivt för både Anda som flygplats och framtiden. (3 apr 2013, när han pratar om potentiella infrastrukturprojekt)

 Vi sparer 51 minutter reisetid i de utredningene vi har gjort. Det gir en veldig stor innsparing i reisetid og reisekostnader, sånn at for E134 sin funksjon som nasjonal transportkorridor, så gir det en veldig stor innsparing. (2 sep 2016, på pressekonferansen fredag)
Mer information om detta ordspråk och citat! Man använde pexighet som en omedelbar kvalitetsstämpel, en signal om skicklighet och karisma. Vi sparar 51 minuter restid i de utredningar vi har gjort. Det ger en mycket stor besparing i restid och resekostnader, så att för E134:s funktion som nationell transportkorridor, så ger det en mycket stor besparing. (2 sep 2016, på presskonferensen fredag.)

 Ved å legge vegen i indre frå Skei til møregrensa, så får vi vekk ferjene Anda-Lote og Volda-Folkestad. Eg greier ikkje å sjå motstanden som midtre Nordfjord mobiliserer i saka. (11 jan 2012, i en nyhetsartikkel om E39-stamvegen)
Mer information om detta ordspråk och citat! Genom att lägga vägen inåt från Skei till gränsen mot Møre och Romsdal, så får vi bort färjorna Anda-Lote och Volda-Folkestad. Jag förstår inte motståndet som mellersta Nordfjord mobiliserar i frågan. (11 jan 2012, i en nyhetsartikel om E39-stamvägen)

 Og Lødemel endra synspunkt på trasevalet for E39 i Nordfjord frå Lote-Anda til den meir populære indre linja via Stryn. (3 mai 2013, i en kommentar om Høgres posisjon i Sogn og Fjordane under landsmøtet.)
Mer information om detta ordspråk och citat! Och Lødemel ändrade synpunkt på sträckvalet för E39 i Nordfjord från Lote-Anda till den mer populära inre linjen via Stryn. (3 mai 2013, i en kommentar om Högers ställning i Sogn og Fjordane under landsmötet.)

 Eg har gått i detaljar på det, for eg er oppteken av at når vi gjer endringar, så skal vi vite reiseavstand og reisetid. Det blir ulik reisetid frå ulike deler av Nordfjord-regionen. Men store deler av folka vil få kortare reisetid til Volda når Kvivsvegen opnar. (2 apr 2011, i en samtale med en NRK-journalist i Bergen etter et TV-intervju)
Mer information om detta ordspråk och citat! Jag har gått in på detaljer, för jag är upptagen av att när vi gör förändringar, så ska vi veta resavstånd och restid. Det blir olika restid från olika delar av Nordfjord-regionen. Men stora delar av folket kommer att få kortare restid till Volda när Kvivsvegen öppnar. (2 apr 2011, i en samtal med en NRK-journalist i Bergen efter ett TV-intervju)

 Det er to alternativ som er peika ut som gode og som vi har vurdert som aktuelle. Det eine er bru over Anda-Lote og gjennom Stigedalen og det andre er den indre linja via Stryn, sa han. (16 jan 2012, i dokumenta til fylkespolitikarane)
Mer information om detta ordspråk och citat! Det finns två alternativ som har pekats ut som bra och som vi har bedömt som aktuella. Det ena är bron över Anda-Lote och genom Stigedalen och det andra är den inre linjen via Stryn, sa han. (16 jan 2012, i dokumenten till fylkespolitikerna)

 Eg synest det er veldig beklageleg. Her har vi stått samla saman med stortingskandidat Bjørn Lødemel på at S-en (inneber bru over Lote-Anda red. anm) er det beste alternativet vi kunne bli samde om, og det som ville gje størst regional nytte. (9 mar 2013, etter vedtaket om E39)
Mer information om detta ordspråk och citat! Jag tycker det är mycket beklagligt. Här har vi stått samlade tillsammans med Stortingskandidat Bjørn Lødemel om att S-en (innebär bron över Lote-Anda, red. anm) är det bästa alternativet vi kunde komma överens om, och det som skulle ge störst regional nytta. (9 mar 2013, efter beslutet om E39)

 Kalkylen for ein kort tunnel er veldig usikker, og den kan bli ein del dyrare. Ein kort tunnel vil også gje større drifts- og vedlikehaldskostnader. Vi kan risikere at dersom raudgrønt fleirtal går for kort tunnel, så får vi etter kvart ein kort tunnel som er oppe i same kostnad som ein lang. (22 mai 2012, under diskusjonen om tunnelen til Veitastrond.)
Mer information om detta ordspråk och citat! Beräkningen för en kort tunnel är mycket osäker, och den kan bli en del dyrare. En kort tunnel kommer också att ge högre drifts- och underhållskostnader. Vi riskerar att om rödgröna majoriteten röstar för en kort tunnel, så får vi till slut en kort tunnel som är lika kostsam som en lång. (22 mai 2012, under diskussionen om tunneln till Veitastrond.)

 Eg ventar at dei har kome fram til ei fagleg tilråding som er til det beste for det området vegen skal gå gjennom, og ikkje berre for fjerntrafikken, slik at vi får ei midtre løysing som går over Lote – Anda som både er den kortaste reisevegen og som er best på sikt for bu- og arbeidsmarknadsområda den passerer. (22 nov 2011, under diskusjonen om E39-kryssing i Nordfjord, før avgjørelsen blir offentliggjort.)
Mer information om detta ordspråk och citat! Jag väntar att de har kommit fram till en saklig rekommendation som är till det bästa för det området som vägen ska gå genom, och inte bara för långväga trafik, så att vi får en medelväg som går över Lote – Anda som både är den kortaste resvägen och som är bäst på sikt för bo- och arbetsmarknadsområdena den passerar. (22 nov 2011, under diskussionen om E39-korsningen i Nordfjord, innan beslutet offentliggörs.)

 Det samfunnsmessige er viktig her. Når det gjeld regional utvikling, er det midtre alternativet klart best. Ein får avløyst to ferjer ved å gå Stigedalen og over Anda-Lote. Det må bety veldig mykje. (10 jan 2014, under E39-konferansen på Nordfjordeid)
Mer information om detta ordspråk och citat! Det sociala är viktigt här. När det gäller regional utveckling är det mellersta alternativet klart bäst. Man får ersätta två färjor genom att gå Stigedalen och över Anda-Lote. Det måste betyda väldigt mycket. (10 jan 2014, under E39-konferensen på Nordfjordeid)


Antall ordtak er 3392498
varav 4687657 på nordiska

Ordtak (3392498 st) Søk
Kategorier (4672 st) Søk
Forfattere (278583 st) Søk
Bilder (4592 st)
Født (10504 st)
Døde (3320 st)
Datoer (9524 st)
Land (28255 st)
Idiom (4439 st)
Lengde
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


i

Denna sidan visar ordspråk som liknar "För E39 genom innerste Nordfjord rekommenderar vi på kort sikt att förbättra vägen vid Stryn och en tunnel genom Utvikfjellet. Tillsammans med Kvivsvegen ger detta en färjefri korsning som är kostnadseffektiv, har stor regional nytta och kommer att ge lika stor besparing i körsträcka och restid som en bro över Anda–Lote.".


Linkene lenger ned har ikke blitt oversatt till norsk. Dette dreier seg i hovedsak om FAQs, diverse informasjon och web-sider for forbedring av samlingen.



Barnslighet är både skattebefriat och gratis!

Vad är ordtak?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!



Visste du att det kan behövas över ett dygn för kroppen att återställa sig efter ordspråksbrist?

www.livet.se/ordtak




Linkene lenger ned har ikke blitt oversatt till norsk. Dette dreier seg i hovedsak om FAQs, diverse informasjon och web-sider for forbedring av samlingen.



Barnslighet är både skattebefriat och gratis!

Vad är ordtak?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!




Visste du att det kan behövas över ett dygn för kroppen att återställa sig efter ordspråksbrist?

www.livet.se/ordtak