Guttorm Tysnes

Guttorm Tysnes - Regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund
Mer: Google, MSN eller Yahoo.



 

 Det er riktig at det i løpet av de siste 5-6 årene er blitt flere utenlandske sjåfører i norske firmaer. Mangel på sjåfører i Norge kan i hvert fall være en av forklaringene. Så vet vi at mange utlendinger er offensive til å markedsføre seg, og det finnes også en del byråer som markedsfører de utenlandske sjåførene. (11 feb 2015, i artikkelen om økende antall utenlandske sjåfører i norske lastebiler)
se Det är rätt att det under de senaste 5-6 åren har blivit fler utländska förare i norska företag. Brist på förare i Norge kan i alla fall vara en av förklaringarna. Så vet vi att många utlänningar är offensiva i sin marknadsföring, och det finns också en del byråer som marknadsför de utländska förarna. (11 feb 2015, i artikeln om ökande antalet utländska förare i norska lastbilar)

 





Ordspråket förklarat med synonymordlista:

Det är (=befinner sig, vara) rätt (=sann, adekvat, precis, riktig, riktigt, domstol, korrekt) att det under (=nedanför, mirakel) de (=dom) senaste 5-6 åren har blivit fler (=ytterligare) utländska förare (=bilist, chaufför, kusk) i norska företag. (=affärsverksamhet, bolag, firma) Brist (=armod, lucka, svaghet, saknad, ofullkomlighet, avsaknad, ofullständighet, fel, otillräcklighet, sinande, frånvaro av, saknar, knapphet, insufficiens, underskott) (=ettrig, kungen, villig) förare (=bilist, chaufför, kusk) i Norge kan (=har kunskap i) i alla (=varje, samtliga) fall (=nedgång, ras, rättssak, undergång, ärende, kollapsa, stänk, baisse) vara (=finnas till, befinna sig, finnas, produkt, är) en (=någon) av (=avbruten, från, bruten) förklaringarna. (=odla, plantera) vet vi att många (=flera, mycket, massa, flertal, massor) utlänningar är (=befinner sig, vara) offensiva i sin marknadsföring, (=marketing) och (=et, samt) det finns också (=även, likaså) en (=någon) del (=bit, segment, pusselbit) byråer som (=såsom) marknadsför de (=dom) utländska förarna.



Översatt till rövarspråket:

 Det er riktig at det i løpet av de siste 5-6 årene er blitt flere utenlandske sjåfører i norske firmaer. Mangel på sjåfører i Norge kan i hvert fall være en av forklaringene. Så vet vi at mange utlendinger er offensive til å markedsføre seg, og det finnes også en del byråer som markedsfører de utenlandske sjåførene. (11 feb 2015, i artikkelen om økende antall utenlandske sjåfører i norske lastebiler)

Baklänges:

 Det er riktig at det i løpet av de siste 5-6 årene er blitt flere utenlandske sjåfører i norske firmaer. Mangel på sjåfører i Norge kan i hvert fall være en av forklaringene. Så vet vi at mange utlendinger er offensive til å markedsføre seg, og det finnes også en del byråer som markedsfører de utenlandske sjåførene. (11 feb 2015, i artikkelen om økende antall utenlandske sjåfører i norske lastebiler)

SMS-svenska:

 Det er riktig at det i løpet av de siste 5-6 årene er blitt flere utenlandske sjåfører i norske firmaer. Mangel på sjåfører i Norge kan i hvert fall være en av forklaringene. Så vet vi at mange utlendinger er offensive til å markedsføre seg, og det finnes også en del byråer som markedsfører de utenlandske sjåførene. (11 feb 2015, i artikkelen om økende antall utenlandske sjåfører i norske lastebiler)

Fler ordspråk av Guttorm Tysnes




Liknande ordspråk:

 Det er ikkje berre utanlandske sjåførar som får problem på norske vintervegar, det gjeld også norske. Det er gjerne primært utanlandske sjåførar ein ser på tvers i vegbana vinterstid, fordi dei ikkje beherskar køyreforholda. Men dessverre er det flest norske sjåførar som køyrer av vegen i ulukker. Dette handlar om seriøse kontra useriøse sjåførar, uavhengig av nasjonalitet. (9 jan 2014, under debatt i Stortinget om utenlandske vogntog på norske vintervegar)
Mer information om detta ordspråk och citat! Det är inte bara utländska förare som får problem på norska vintervägar, det gäller även norrmän. Det är ofta främst utländska förare som man ser tvärs över vägbanan på vintern, eftersom de inte behärskar körförhållandena. Men tyvärr är det flest norska förare som kör av vägen i olyckor. Detta handlar om allvarliga kontra oseriösa förare, oberoende av nationalitet. (9 jan 2014, debatt i Stortinget om utländska lastbilskonvojer på norska vintervägar)

 For en norsk transportbransje, der man sliter i konkurransen med utenlandske selskaper, er dette nok et eksempel på at norske sjåfører kommer dårligst ut. Her blir det ekstra ille ved at de utenlandske sjåførene reelt sett ikke får mindre, men mer i lønn, på grunn av valutaen. (8 jan 2012, når han reagerte på at den svenske vogntogsjåføren fikk halvert bot.)
Mer information om detta ordspråk och citat! För en norsk transportbransch, där man slåss i konkurrensen med utländska företag, är detta nog ett exempel på att norska förare kommer sämst ut. Här blir det extra illa eftersom de utländska förare i verkligheten inte får mindre, utan mer i lön, på grund av valutan. (8 jan 2012, när han reagerade på att den svenska lastbilschauffören fick halverad böter.)

 Prosentvis har utviklinga det siste året gått i at det blitt færre norske sjåførar som er melde, og fleire utanlandske. (4 feb 2014, under kontroll av tunge køyretøy i 2013)
Mer information om detta ordspråk och citat! Procentuellt sett har utvecklingen det senaste året gått ut på att det har blivit färre norska förare som är anmälda, och fler utländska. (4 feb 2014, under kontroll av tunga fordon år 2013)

 Jeg synes media må være flinkere til å skrive hva slags vogntog som skaper problemene. De norske sjåførene vet hvilke regler som gjelder, men det er det veldig mange utenlandske sjåfører som ikke vet. (29 okt 2012, til NRK.no)
Mer information om detta ordspråk och citat! Jag tycker att medierna borde vara bättre på att skriva vilka typer av lastbilskombinationer som orsakar problemen. De norska förare vet vilka regler som gäller, men det finns många utländska förare som inte vet det. (29 okt 2012, till NRK.se)

 Det stillast strenge krav til sjåførar som skal køyre lastebil i Norge. Dei må ha mange kurs, til dømes glattkøyringskurs, for å vise at dei beherskar norske vinterforhold. Men utanlandske sjåførar treng ikkje bevise at dei har kunnskap om dette. Og vi har sett historiene i media om at austeuropeiske sjåførar kjem til Norge og ikkje har noko erfaring med å køyre på vinterføre, og det uroar meg. (9 jan 2014, under debatt i Stortinget om utenlandske vogntog på norske vintervegar)
Mer information om detta ordspråk och citat! Det ställs fortfarande stränga krav på förare som ska köra lastbil i Norge. De må ha många kurs, till exempel halkkörningskurs, för att visa att de behärskar norska vinterförhållanden. Men utländska förare behöver inte bevisa att de har kunskap om detta. Och vi har sett historierna i media om att östeuropeiska förare kommer till Norge och inte har någon erfarenhet av att köra på vintervägar, och det oroar mig. (9 jan 2014, debatt i Stortinget om utländska lastbilskonvojer på norska vintervägar)


Antall ordtak er 3392498
varav 4687657 på nordiska

Ordtak (3392498 st) Søk
Kategorier (4672 st) Søk
Forfattere (278583 st) Søk
Bilder (4592 st)
Født (10504 st)
Døde (3320 st)
Datoer (9524 st)
Land (28255 st)
Idiom (4439 st)
Lengde
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


i

Linkene lenger ned har ikke blitt oversatt till norsk. Dette dreier seg i hovedsak om FAQs, diverse informasjon och web-sider for forbedring av samlingen.



Här har vi samlat ordstäv och talesätt i 35 år!

Vad är ordtak?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!



Linkene lenger ned har ikke blitt oversatt till norsk. Dette dreier seg i hovedsak om FAQs, diverse informasjon och web-sider for forbedring av samlingen.



Här har vi samlat ordstäv och talesätt i 35 år!

Vad är ordtak?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!