Vetenskaplig observation har etablerat att utbildning inte är vad läraren ger; utbildning är den naturliga processen som utförs spontant av den mänskliga individen, och som inte uppnås genom att lyssna på ord utan genom erfarenheter av den omgivande världen. Lärarens uppgift blir att förbereda en serie av motiv för kulturella aktiviteter, spridda över en särskilt förberedd miljö, och sedan hålla sig ifrån påträngande inblandning. Mänskliga lärare kan bara stöjda det stora arbete som utförs, såsom tjänaren hjälper mästaren. Genom att handla så, blir de vittne till utbredningen av den mänskliga själen och till framväxandet av en ny människa som inte blir ett offer för händelserna, men som istället har en klarhet i sin syn till att styra och skapa framtiden för det mänskliga samhället.
Kultur förvärvar man inte genom att läsa mycket utan genom att läsa klokt, liksom man inte bevarar hälsan genom att äta för mycket utan genom att äta klokt.
Ingen kan avgöra om han är rik eller fattig genom att titta på sin bankbok. Det är hjärtat som gör en människa rik. Det är rikt, inte genom vad det har, utan bara genom vad det är.