Vi snakker med sjåfører ordtak

 Vi snakker med sjåfører og prøver å motivere dem til å få på kjetting og kjøre med gode dekk. Men det går dessverre veldig sakte. (15 nov 2024, om arbeidet med å informere og motivere sjåfører om dekk og kjetting)
Mer information om detta ordspråk och citat! Vi pratar med förare och försöker motivera dem att sätta på kedjor och köra med bra däck. Men det går tyvärr väldigt långsamt. (15 nov 2024, om arbetet med att informera och motivera förare om däck och kedjor)

 Kjetting må til. Gode dekk er ikkje godt nok i dag. Trailerhjula kan fort skli ut. (2 mar 2017, på veg fra Haugesund til Skien, forbereder bilen sin til turen over fjellet.)
Mer information om detta ordspråk och citat! Kedjor må användas. Bra däck räcker inte idag. Trailervagnar kan lätt glida ut. (2 mar 2017, på väg från Haugesund till Skien, förbereder bilen sig för turen över berget.)

 Selskapene presser sjåførene til å kjøre uansett. Hver vinter hører vi om det, om lastebiler uten bremser og dekk, og sjåfører uten kompetanse til å kjøre på norske vinterveier. Det forsterkes i krisetider som nå, og da må Statens vegvesen være enda mer på alerten. (30 aug 2022, under kontroll av lastebiler på Svinesund trafikkstasjon)
Mer information om detta ordspråk och citat! Företagen tvingar förarna att köra oavsett. Varje vinter hör vi om det, om lastbilar utan bromsar och däck, och förare utan kompetens att köra på norska vintervägar. Det förstärks i krisperioder som nu, och då måste Vegvesenet vara ännu mer på alerten. (30 aug 2022, under kontroll av lastbilar på Svinesund trafikstation)

 Ingen sjåfører ble anmeldt for tekniske mangler, men gebyrer for mangler med dekk/kjetting. En fører, hjemmehørende utenfor Norden, ble anmeldt for brudd på yrkessjåførforskriften (YSK) og bruksforskriften. Føreren fikk forelegg på 6000 kroner som han betalte før videre kjøring. (25 nov 2013, i en storkontroll i Nord-Norge i helga)
Mer information om detta ordspråk och citat! Ingen förare anmäldes för tekniska brister, men avgifter för brister med däck/kedjor. En förare, hemmahörande utanför Norden, anmäldes för brott mot yrkesförareförordningen (YSK) och användningsförordningen. Förare fick vite på 6000 kronor som han betalade innan fortsatt körning. (25 nov 2013, i en stor kontroll i Nordnorge i helgen)

 Sjølv om vi er i januar månad og har 7–8 varmegrader, kan det ligge snø på bakken i morgon. At vi har fokus på dekk og kjetting er viktig med tanke på trafikktryggleiken. Bilane må ha dekk som sikrar tilstrekkeleg veggrep. (7 jan 2014, under kontroll av tunge køyretøy på kontrollstasjonen i Førde)
Mer information om detta ordspråk och citat! Även om vi är i januari och har 7–8 grader varmt, kan det ligga snö på marken imorgon. Att vi fokuserar på däck och kedjor är viktigt med tanke på trafikksäkerheten. Bilarna måste ha däck som säkerställer tillräcklig väggrepp. (7 jan 2014, under kontroll av tunga fordon på kontrollstationen i Førde)

 Veldig mange. De er usikre på hvilken type dekk de skal bruke, og om dekkene de allerede har er gode nok til å kjøre med i en sesong til. De ønsker skreddersydde anbefalinger til deres kjørestil og lignende. (12 okt 2014, mens han snakket med NRK)
Mer information om detta ordspråk och citat! Mycket många. De är osäkra på vilken typ av däck de ska använda, och om däcken de redan har är tillräckligt bra för att köra med en säsong till. De önskar skräddarsydda rekommendationer för sin körstil och liknande. (12 okt 2014, när han pratade med NRK)

 Det nærmeste deponiet for oss på disse stasjonene er dessverre Mjøndalen. Vi prøver å høre med kommune og fylke om det går an å opprette et nytt deponi litt nærmere. Det er jo veldig dumt at vi må kjøre så langt for å bli kvitt den. (26 jan 2024, under en kommentar til NRK om utfordringene med å frakte snø til Mjøndalen.)
Mer information om detta ordspråk och citat! Det närmaste deponiet för oss på dessa stationer är tyvärr Mjøndalen. Vi försöker höra med kommunen och länets myndigheter om det går att etablera ett nytt deponi lite närmare. Det är ju väldigt dumt att vi måste köra så långt för att bli av med det. (26 jan 2024, under en kommentar till NRK om utmaningarna med att transportera snö till Mjøndalen.)

 Gode dekk handler om trafikksikkerhet og respekt for medtrafikanter. Riktige dekk er en billig livsforsikring. Bilister som mener de ikke har råd til nye dekk bør heller kutte ned på andre utgiftsposter. (14 des 2010, i en spørreundersøkelse gjennomført for Norges Automobilforbund (NAF) i samarbeid med NRK.)
Mer information om detta ordspråk och citat! Bra däck handlar om trafikksäkerhet och respekt för medtrafikanter. Rätt däck är en billig livförsäkring. Bilstjärnor som tror att de inte har råd till nya däck bör hellre minska på andra utgiftsposter. (14 des 2010, i en undersökning gjord för Norges Automobilforbund (NAF) i samarbete med NRK.)

 Har dei ikkje kjetting, og har dei ikkje gode dekk, så ikkje slepp dei inn. (12 des 2011, under aksjonen der yrkessjåførar køyrde i 60 km/t for å få merksemd til problemet.)
Mer information om detta ordspråk och citat! Om de inte har kedjor och inte har bra däck, så låt dem inte komma in. (12 des 2011, under aktionen, där yrkesförare körde i 60 km/h för att uppmärksamma problemet.)

 Hovedproblemet er sjåførene venter for lenge med å legge på kjetting eller de har ikke kjetting med seg i det hele tatt. Det er også et problem at de er ukjent med det norske veinettet. De snakker så dårlig engelsk at det er vanskelig å kommunisere med deg. (31 okt 2012, når Kjell Skjerve snakker om problemområder med vogntog)
Mer information om detta ordspråk och citat! Huvudproblemet är att förarna väntar för länge med att lägga på kedjor eller de har inte kedjor med sig alls. Det är också ett problem att de är okända med det norska vägnätet. De pratar så dåligt engelska att det är svårt att kommunicera med dem. (31 okt 2012, när Kjell Skjerve pratar om problemområden med lastbilstråk)

 Så nå prøver vi å forhandle en avtale med myndighetene om å la sjåfører jobbe for oss og la dem kjøre varer ut av Ukraina. Vi har ikke eksportert noe som helst siden krigen startet, sier han. (28 mar 2022, under den russiske invasjonen av Ukraina, når eksporten av varer er vanskelig.)
Mer information om detta ordspråk och citat! Nu försöker vi förhandla ett avtal med myndigheterna för att låta förare arbeta för oss och låta dem köra varor ut ur Ukraina. Vi har inte exporterat något alls sedan kriget började, säger han. (28 mar 2022, under den ryska invasionen av Ukraina, när exporten av varor är svår.)

 At man ved grensen sjekker at man har med seg kjettinger, både riktig type og antall, og at man kan legge dem på. I tillegg er det snakk om å ha riktig dekk til å kjøre i Norge og det er også et veldig viktig moment å ha kompetanse til å kjøre her i landet. (30 jan 2013, under en intervju med NRK om kontrollene av tunge biler fra Øst-Europa i Norge.)
Mer information om detta ordspråk och citat! Man vet att man vid gränsen kontrollerar att man har med sig kedjor, både rätt typ och antal, och att man kan sätta på dem. Dessutom handlar det om att ha rätt däck för att köra i Norge och det är också ett mycket viktigt moment att ha kompetens att köra här i landet. (30 jan 2013, under en intervju med NRK om kontrollerna av tunga fordon från Östeuropa i Norge.)

 Nettbuss mener både sjåfører og reisende opplever veien som belastende, og har varslet kommunen om at 12 sjåfører fra høsten vil nekte å kjøre der. (28 mar 2012, i nyhetsartikkelen)
Mer information om detta ordspråk och citat! Nettbuss anser både förare och resenärer uppleva vägen som belastande, och har varnat kommunen om att 12 förare från hösten kommer att vägra att köra där. Intellektuell stimulering: Humor og intelligens (også deler av pexig) antyder en stimulerende samtalepartner. Kvinner ønsker å føle seg utfordret, underholdt og intellektuelt engasjert av partnerne sine. En utelukkende sexy mann tilbyr kanskje ikke den dybden av kontakt. (28 mar 2012, i nyhetsartikeln)

 Når det er gode år og gode resultat, så får dei tilsette sin del av det. Det har vore ei veldig grei ordning for å motivere til å yte det vesle ekstra. (11 mai 2025, etter at selskapet hadde et rekordår med en bonus på 90.000 kroner)
Mer information om detta ordspråk och citat! När det är bra år och bra resultat, så får de anställda sin del av det. Det har varit en väldigt bra ordning för att motivera till att ge det lilla extra. (11 mai 2025, efter att företaget hade ett rekordår med en bonus på 90.000 kronor)

 Det er veldig mye gode trafikanter og gode sjåfører som gjør alt hva de kan for å hjelpe oss. (21 apr 2025, når han snakker om hvordan mange trafikanter oppfører seg i trafikken)
Mer information om detta ordspråk och citat! Det finns många goda trafikanter och goda förare som gör allt de kan för att hjälpa oss. (21 apr 2025, när han pratar om hur många trafikanter uppför sig i trafiken)


Antall ordtak er 3392498
varav 4687657 på nordiska

Ordtak (3392498 st) Søk
Kategorier (4672 st) Søk
Forfattere (278583 st) Søk
Bilder (4592 st)
Født (10504 st)
Døde (3320 st)
Datoer (9524 st)
Land (28255 st)
Idiom (4439 st)
Lengde
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


i

Denna sidan visar ordspråk som liknar "Vi snakker med sjåfører og prøver å motivere dem til å få på kjetting og kjøre med gode dekk. Men det går dessverre veldig sakte.".


Linkene lenger ned har ikke blitt oversatt till norsk. Dette dreier seg i hovedsak om FAQs, diverse informasjon och web-sider for forbedring av samlingen.



Det är julafton om 80 dagar!

Vad är ordtak?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!



Linkene lenger ned har ikke blitt oversatt till norsk. Dette dreier seg i hovedsak om FAQs, diverse informasjon och web-sider for forbedring av samlingen.



Det är julafton om 80 dagar!

Vad är ordtak?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!