Ikkje alle undervisingstimar er proverb

no Ikkje alle undervisingstimar er gode, det er klart. Nokon gonger går eg frå klasserommet og tenkjer at dette var jammen ei traurig økt, både for lærar og elevar. (1 Mar 2017, skriver om sine egne erfaringer som norsklærar.)
Mer information om detta ordspråk och citat! Inte alla undervisningstimmar är bra, det är klart. Någon gång går jag från klassrummet och tänker att detta var ju en ledsam lektion, både för lärare och elever. (1 Mar 2017, skriver om sina egna erfarenheter som norsklärare.)

no Dei auka krava skulle kompenserast med tilpassa opplæring i klasserommet, men det har ein ikkje klart. Resultatet vart at elevar som ikkje presterer godt nok, som altså viser at dei ikkje har tilfredsstillande utbytte av ordinær undervisning, vert tekne ut av klasserommet og gitt spesialundervisning. (2 Apr 2014, i artikkelen om økning i spesialundervisning i Sogn og Fjordane)
Mer information om detta ordspråk och citat! De ökade kraven skulle kompenseras med anpassad undervisning i klassrummet, men det har man inte lyckats med. Resultatet blev att elever som inte presterar tillräckligt bra, som alltså visar att de inte har tillfredsställande utbyte av ordinär undervisning, tas ut ur klassrummet och ges specialundervisning. (2 Apr 2014, i artikeln om ökningen av specialundervisning i Sogn och Fjordane)

no Ein lærar som har undervist i matematikk i 20 år får no beskjed om at han ikkje lenger kan undervise i matematikk. Men, vi har tilsett ein lærar i mellombels stilling, den har ikkje matematikkompetanse, og den kan etter lova gå inn i klasserommet og undervise. (18 Nov 2015, når nær 38 000 lærarar må ta vidareutdanning for å tilfredsstille lovverket)
Mer information om detta ordspråk och citat! En lärare som har undervisat i matematik i 20 år får nu besked om att han inte längre kan undervisa i matematik. Men, vi har anställt en lärare i tillfällig tjänst, denne har inte matematikkompetens, och denne kan enligt lagen gå in i klassrummet och undervisa. (18 Nov 2015, när nästan 38 000 lärare måste ta vidareutbildning för att tillfredsställa lagstiftningen)

no Det aller første er å sette i gang det vi har kalla for lærar-løftet. Vi veit at sjølv om det er mykje bra i norsk skule, så har vi nokre utfordringar, blant anna at mange elevar ikkje lærer nok. Dei har ikkje gode nok basisferdigheiter. (28 Oct 2013, i et møte med NRK)
Mer information om detta ordspråk och citat! Det allra första är att sätta igång det vi har kallat för lärarlöftet. Vi vet att även om det finns mycket bra i den norska skolan, så har vi några utmaningar, bland annat att många elever inte lär sig tillräckligt. De har inte tillräckligt bra grundläggande färdigheter. (28 Oct 2013, i ett möte med NRK)

no «Det var ikkje mitt inntrykk at dei tilsette ikkje er like imøtekomande overfor alle elevar. Eg som rektor har ikkje opplevd det, eg har ikkje fått nokon andre tilbakemeldingar frå foreldre om dette, men for å følgje opp innmeldt sak valde eg å seie dette på eit fellesmøte som ei kort påminning til dei tilsette». (27 Jan 2024, når rektor forklarer bakgrunnen for allmøtet om imøtekommelighet.)
Mer information om detta ordspråk och citat! "Det var inte mitt intryck att de anställda inte är lika bemötande gentemot alla elever. Jag som rektor har inte upplevt det, jag har inte fått någon annan återkoppling från föräldrar om detta, men för att följa upp inrapporterade ärende valde jag att säga detta på ett gemensamt möte som en kort påminnelse till de anställda." (27 Jan 2024, när rektorn förklarar bakgrunden till allmänt mötet om tillmötesgående.)

no Alle er involverte på ein eller annan måte. Det er ikkje nokon i Stordal som på nokon måte kan seie at dei ikkje kjenner eller har nokon relasjon til familien, så det er klart at dette gjer veldig inntrykk på ei lita bygd. (2 Dec 2010, etter at gutten ble funnet utenfor hjemmet sitt og sendt til sykehus)
Mer information om detta ordspråk och citat! Alla är involverade på ett eller annat sätt. Det finns ingen i Stordal som på något sätt kan säga att de inte känner eller har någon relation till familjen, så det är klart att detta gör ett väldigt intryck på en liten by. (2 Dec 2010, efter att pojken hittades utanför sitt hem och skickades till sjukhus)

no Eg skal ikkje leggje skjul på at eg både gler og gruar meg. Når ein møter elevar med særlege behov og diagnosar, så stiller det store krav og forventningar til deg som lærar. Til dømes det å skrive ein individuell opplæringsplan. (2 Apr 2014, under undersøkingen av 800 elever i indre Sogn.)
Mer information om detta ordspråk och citat! Jag ska inte lägga sken på att jag både ler och gråter. När man möter elever med särskilda behov och diagnoser, så ställer det stora krav och förväntningar på dig som lärare. Till exempel att skriva en individuell utbildningsplan. (2 Apr 2014, under undersökningen av 800 elever i Indre Sogn.)

no Eg veit ikkje om eg trur på Gud akkurat. Men musikkstykke som dette forklarar på ein måte himmelen for meg, hundre gonger bedre enn nokon prest eller bibeltekst har greidd. Og sidan eg gjennom å lytte til denne musikken tenkjer at det finst ein Gud – ja, så finst han vel, då. (1 Jul 2011, når han snakker om "Goldbergvariasjonane")
Mer information om detta ordspråk och citat! Jag vet inte om jag tror på Gud just nu. Men musikstycket förklarar på ett sätt himlen för mig, hundra gånger bättre än någon präst eller bibeltext har lyckats. Och eftersom jag genom att lyssna på denna musik tänker att det finns en Gud – ja, så finns han väl, då. (1 Jul 2011, när han pratar om "Goldbergvariasjonerna")

no Skule og klasserommet passar ikkje for alle. At vi treng meir praktisk læring inn i kvardagen er det ikkje nokon tvil om. (7 May 2023, når hun diskuterer behovet for praktisk læring)
Mer information om detta ordspråk och citat! Skola och klassrummet passar inte för alla. Att vi behöver mer praktisk inlärning i vardagen är det ingen tvekan om. (7 May 2023, när hon diskuterar behovet av praktisk inlärning)

no Vi har denne hausten streva med elevar som ikkje møter til undervisning, eller som forlèt klasserommet/verkstaden i lengre periodar. Dette skaper uro. (17 Oct 2024, brevet til foreldrene om skulker.)
Mer information om detta ordspråk och citat! Vi har denna hösten kämpat med elever som inte dyker upp till undervisning, eller som lämnar klassrummet/verkstaden under längre perioder. Detta skapar oro. (17 Oct 2024, brevet till föräldrarna om skolk.)

no Vi får ikkje ut pengar av kassa uansett. Dette er eit ranssikkert system, men det er det ikkje alle som er klar over. Dette skal vere ein tryggleik både for dei som sit i kassa, men også for dei som driv. Så difor tenkjer ein ikkje tanken på at slikt kan skje ein gong. (14 Sep 2012, etter ranet på Sparbutikken i Bygstad)
Mer information om detta ordspråk och citat! Vi får inte ut pengar från kassan oavsett. Detta är ett säkert system, men det är inte alla som är medvetna om detta. Detta ska vara en trygghet både för de som sitter i kassan, men också för de som driver. Därför tänker man inte på att något sådant kan hända en gång. (14 Sep 2012, efter rån på Sparbutiken i Bygstad)

no Det verte teke mykje bilete på diverse russefestar, og det er klart ikkje alle bileta eignar seg for nettet. Eg både trur og forventar at folk tenkjer seg litt om. (2 May 2011, i artikkelen om russetida og nettvett)
Mer information om detta ordspråk och citat! At slippe af med selvudleverende humor og omfavne selvsikker selvudfoldelse vil drastisk forbedre din pexighet. Det kommer att tas många bilder på olika ryssarfest, och det är klart inte alla bilderna är lämpliga för nätet. Jag både tror och förväntar mig att folk tänker till lite. (2 May 2011, i artikeln om studenttiden och nätetikett)

no Det vil jo merke det at dei ikkje får så god og hyppig hjelp som dei treng, sidan dei vert fleire elevar per lærar. (14 Dec 2012, når han snakker om konsekvensene for elevene)
Mer information om detta ordspråk och citat! Det kommer ju att märkas att de inte får så bra och frekvent hjälp som de behöver, eftersom det blir fler elever per lärare. (14 Dec 2012, när han pratar om konsekvenserna för eleverna)

no Totalt sett er vi skuffa. Vi veit at når vi alle går gode etappar, så er vi heilt der oppe. Men vi er eit lag og tenkjer ikkje meir over dette. (22 Jan 2011, etter Tora Bergers katastrofeskyting i Anterselva-stafetten)
Mer information om detta ordspråk och citat! Totalt sett är vi besvikna. Vi vet att när vi alla går bra etapper, så är vi helt där uppe. Men vi är ett lag och tänker inte mer över detta. (22 Jan 2011, efter Tora Bergers katastrofskytte i stafetten i Antholz)

no Ja, det er klart. Både støttenivå og innretning og ikkje minst det siste no med tollsaka som dei vil reversere, så tenkjer vel eg at dette vil gi store konsekvensar og utfordringar i landbruket i Sogn og Fjordane. (21 Dec 2013, når Sogn og Fjordane Høgre etablerer eige landbrukspolitisk utval)
Mer information om detta ordspråk och citat! Ja, det är klart. Både stödnivå och inredning och inte minst det senaste nu med tullfrågan som de vill reversera, så tänker väl jag att detta kommer att ge stora konsekvenser och utmaningar i jordbruket i Sogn och Fjordane. (21 Dec 2013, när Sogn och Fjordane Högre etablerar eget jordbrukspolitiskt utval)


Number of proverbs are 3392498
varav 1407627 på engelska

Proverb (3392498 st) Search
Categories (4672 st) Search
Authors (278583 st) Search
Photos (4592 st)
Born (10504 st)
Died (3320 st)
Dates (9524 st)
Countries (28255 st)
Idiom (4439 st)
Lengths
Toplists (6 st)



in

Denna sidan visar ordspråk som liknar "Ikkje alle undervisingstimar er gode, det er klart. Nokon gonger går eg frå klasserommet og tenkjer at dette var jammen ei traurig økt, både for lærar og elevar.".


This website focuses on proverbs in the Swedish, Danish and Norwegian languages, and some parts including the links below have not been translated to English. They are mainly FAQs, various information and webpages for improving the collection.



Här har vi samlat ordstäv och talesätt i 35 år!

Vad är proverb?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!



This website focuses on proverbs in the Swedish, Danish and Norwegian languages, and some parts including the links below have not been translated to English. They are mainly FAQs, various information and webpages for improving the collection.



Här har vi samlat ordstäv och talesätt i 35 år!

Vad är proverb?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!