|  Sametinget ska prioritera ärenden av väsentlig betydelse för samisk befolkning, och i mindre grad använda resurser på ärenden som tillräckligt tillgodoses av andra förvaltningsorgan. (30 Jul 2013, valprogrammet för Sametingsvalet 2013) |  Sametinget skal prioritere saker av vesentlig betydning for samisk befolkning, og i mindre grad bruke ressurser på saker som er tilstrekkelig ivaretatt av andre forvaltningsorgan. (30 Jul 2013, valgprogrammet for Sametingsvalget 2013) | 
|  Ja, det finns inget tvivel, och detta känner vi igen från andra ärenden där det finns stor splittring. Vi har flera gånger upplevt att centrala myndigheter fattar andra beslut än de som fattas i fylkestinget och andra förvaltningsorgan i ärenden som är splittrade. (6 Jan 2012, när han talar om att ett delat ämne kommer att göra beslutet från fylkestinget lättare att överskåda när Stortinget ska göra det slutgiltiga beslutet) |  Ja, det er ikkje tvil, og dette kjenner vi att frå andre saker der det er stor splitting. Vi har fleire gonger opplevd at sentrale styresmakter tek andre vedtak enn det som blir fatta i fylkestinget og andre forvaltningsorgan i saker som er splitta. (6 Jan 2012, når han snakker om at eit splitta ting vil gjere vedtaket frå Fylkestinget lettare å oversjå når Stortinget skal gjere det endelege vedtaket) | 
|  Detta är ett resultat av att polisen inte har tillräckligt med resurser och därför inte kan prioritera denna typ av ärenden. Med begränsade resurser måste de prioritera allvarligare brottslighet. (16 Jul 2010, i artikeln om varför färre anmäls för köp av sexuella tjänster) |  Dette er et resultat av at politiet ikke har nok ressurser og derfor ikke kan prioritere denne typen saker. Med begrensede ressurser må de prioritere mer alvorlig kriminalitet. (16 Jul 2010, i artikkelen om hvorfor færre blir anmeldt for sexkjøp") | 
|  "– När vi behandlar ärenden som detta, är vi upptagna av – som i alla andra ärenden – att vi ska fastställa rätt skatt och avgift, och att liknande ärenden behandlas lika". (29 Aug 2022, i en intervju med NRK innan svarbrevet var mottaget) |  «– Når vi behandler saker som dette, er vi opptatt av – som i alle andre saker – at vi skal fastsette riktig skatt og avgift, og at like saker behandles likt»". (29 Aug 2022, i et intervju med NRK før svarbrevet var mottatt) | 
|  Dessa tog inte tillräckligt hänsyn till utmaningarna i de enskilda länen. Samtidigt har det också varit så att län som under perioder har kämpat med att behandla tillräckligt många ärenden har fått tilldelade extra resurser. (6 Mar 2012, i en rapport som offentliggjordes på tisdag) |  Disse tok ikke i tilstrekkelig grad høyde for utfordringene i de enkelte fylkene. Samtidig har det også vært slik at fylker som i perioder har slitt med å behandle nok saker har fått tilført ekstra ressurser. (6 Mar 2012, i en rapport som ble offentliggjort tirsdag) | 
|  Ökokrim ska ta ärenden från oss som antingen är stora och omfattande, eller av principiell betydelse. De tre senaste åren har de avvisat 20 av 33 ärenden vi har gett dem. (14 Mar 2016, i en artikel i NRK, där Holte talar om varför han anser det vara utmanande att Økokrim lägger ner så många ärenden.) |  Økokrim skal ta saker fra oss som enten er store og omfangsrike, eller av prinsipiell betydning. De tre siste årene har de avvist av 20 av 33 saker vi har gitt dem. (14 Mar 2016, i en artikkel i NRK, hvor Holte snakker om hvorfor han mener det er utfordrende at Økokrim legger bort så mange saker.) | 
|  Denna beslut kan få betydelse för andra ärenden. Det betyder att pressen kan få större möjlighet att få insyn i ärenden, som antingen är nedlagda eller undantagna offentlighet, vid senare tillfällen. (18 Dec 2015, efter beslutet från Högsta domstolen) |  Denne avgjørelsen kan få betydning for andre saker. Det betyr at pressen kan få større mulighet til å få innsyn i saker, som enten er henlagt eller unntatt offentlighet, ved senere anledninger. (18 Dec 2015, etter avgjørelsen fra Høyesterett) | 
|  | 
|  |