|  Högerns modell skulle ha gett en kraftig omfördelning av skattebördan med lättnader för de största företagen och skärpta skatter för de mindre företagen längs kusten. (2 Jun 2023, reaktion på Erna Solbergs uttalanden) |  Høyres modell ville gitt en kraftig omfordeling av skattebyrden med lettelser for de største selskapene og skatteskjerpelser for de mindre selskapene langs kysten. (2 Jun 2023, reaksjon på Erna Solbergs uttalelser) | 
|  Vårt förslag om att öka transparensen kommer att tvinga företagen att vara mer ansvarstagande. Det kommer att främja en mer rättvis konkurrens mellan företagen - oavsett deras storlek. (8 Jun 2025, under presentationen av Europeiska kommissionens plan för att bekämpa företags skatteundandragande) |  Vores forslag om at øge gennemsigtigheden vil tvinge virksomhederne til at være mere ansvarlige. Det vil fremme en mere fair konkurrence mellem virksomhederne - uanset deres størrelse. (8 Jun 2025, under præsentationen af Europa-Kommissionens plan om bekæmpelse af virksomheders skatteunddragelse) | 
|  Lönesättningen detta år må stärka företagen. Vi måste komma ihåg att många av de ökade kostnaderna som hushållen har fått, också har drabbat företagen. (14 Feb 2022, efter möte på statsministerns kontor) |  Lønsoppgjeret i år må styrke bedriftene. Vi må hugse på at mange av dei auka kostnadane som hushaldningane har fått, også har råka bedriftene. (14 Feb 2022, etter møte på Statsministerens kontor) | 
|  Dessa företagen håller varandra under uppsikt. Båda företagen är på banan och använder teknikerna som de stora företagen ute i Europa gör. (8 Sep 2021, när han pratar om konkurrensen mellan Flyr och Norwegian) |  Disse selskapene følger hverandre med argusøyne. Begge selskapene er på ballen og bruker teknikkene som de store selskapene ute i Europa gjør. (8 Sep 2021, når han snakker om konkurransen mellom Flyr og Norwegian) | 
|  Ingen inkomst skulle ha kunnat ätas upp av högre priser senare. Med färre leverantörer att köpa tjänster från, så går priset upp och kvaliteten går ofta ner. Färre andas företagen i nacken när de ska lägga in bud, man kan vinna bud med högre priser. För Vegvesenet och fylkeskommunen skulle det ha kunnat bli dyrare när färjelinorna skulle ut på bud. (15 Jul 2016, när han kommenterar Konkurrensverket beslut om att förbjuda Torghattens köp av Fjord1-aktier.) |  Ei inntekt no kunne blitt eten opp av høgare prisar seinare. Med færre tilbydarar å kjøpe tenester frå, så går prisen opp og kvaliteten gjerne ned. Færre pustar selskapa i nakken når dei skal legge inn anbod, ein kan vinne anbod med høgare prisar. For vegvesenet og fylkeskommunen kunne det blitt dyrare når ferjesambanda skulle ut på anbod. (15 Jul 2016, når han kommenterer Konkurransetilsynets beslutning om å forby Torghattens oppkjøp av Fjord1-aksjer.) | 
|  Genom sociala medier kan företagen köpa mer målriktad annonsplats. Företagen träffar kanske färre, men företagen träffar i alla fall de rätta kunderna. (22 Nov 2013, under en uttalande om fördelarna med reklam på sociala medier.) |  Via sosiale medier kan bedriftene kjøpe mer målrettet annonseplass. Bedriftene treffer kanskje færre, men bedriften treffer i alle fall de riktige kundene. (22 Nov 2013, under en uttalelse om fordelene med reklame på sosiale medier.) | 
|  Företagen i Sogn og Fjordane slåss med samma utmaningar som företagen i Oslo. Till exempel höga produktionskostnader, dyr arbetskraft och höga priser på råvaror. (20 Nov 2012, när han pratar om utmaningarna företagen möter) |  Bedriftene i Sogn og Fjordane slit med dei same utfordringane som bedriftene i Oslo. Til dømes høge produksjonskostnader, dyr arbeidskraft og høge prisar på råvarer. (20 Nov 2012, når han snakker om utfordringene bedriftene møter) | 
|  Det vi ser är att företagen påpekar att lärlingarna inte har tillräckligt med teori och praktik inom det yrke de ska kunna. Det gör kanske att företagen tvekar eftersom de måste genomföra mer utbildning på arbetsplatsen. (31 Aug 2009, under skolvaldebatten på Borgund gymnasieskola i Ålesund) |  Det vi ser er at bedriftene påpeker at lærlingene ikke har nok teori og praksis i det fag de skal kunne. Det gjør kanskje at bedriftene vegrer seg fordi de må foreta mer opplæring på arbeidsplassen. (31 Aug 2009, under skolevalgdebatten på Borgund videregåande skole i Ålesund") | 
|  Regeln har skapat svåra avgränsningar och oförutsägbarhet och detta är ett förslag till lösning. Regeringen vill att mer av värdeskapandet i företagen ska speglas i kommunens inkomster. (6 Aug 2015, i en artikel om regeringens förslag om ändringar i fastighetsskatt för näringsfastigheter och kraftledningar.) |  Regelen har skapt vanskelige avgrensninger og uforutsigbarhet og dette er et forslag til løsning. Regjeringen ønsker at mer av verdiskapningen i bedriftene skal gjenspeiles i kommunens inntekter. (6 Aug 2015, i en artikkel om regjeringens forslag om endringer i eiendomsskatten for næringseiendom og kraftlinjer.) | 
|  | 
|  |