Det Nasjonal Transportplan (NTP) ordtak

 Det Nasjonal Transportplan (NTP) sier noe om det er at man nå har sendt en søknad til ESA om å åpne for et tunnelløp til. Finansieringen for dette løpet det er ca. 4,5 milliarder kroner. (5 apr 2017, under en uttalelse til NRK)
Mer information om detta ordspråk och citat! Enligt Nationell Transportplan (NTP) är det så att man nu har skickat en ansökan till ESA om att öppna för en tunnelsektion till. Finansieringen för denna sektion uppgår till cirka 4,5 miljarder kronor. (5 apr 2017, under en uttalelse till NRK)

 Bare til veistrekninger med høy og middels risiko for skred i Nord-Norge trengs det 17 milliarder kroner i skredsikring. Lekkasjene fra Nasjonal Transportplan forteller oss at det blir satt av 24 milliarder kroner totalt. Det er ikke i nærheten av å dekke behovene. (30 mar 2017, da snøskredet ble undersøkt)
Mer information om detta ordspråk och citat! Bara för sträckor med hög och medelhög risk för ras i Norra Norge behövs det 17 miljarder kronor i rasförsäkring. Läckorna från Nationella Transportplanen berättar för oss att det avsätts 24 miljarder kronor totalt. Det räcker inte ens i närheten för att täcka behoven. (30 mar 2017, när lavinen undersöktes)

 Det blir så uendelig dyrt å bare bygge vei for å møte transportutfordringene. I nasjonal transportplan har man beregnet at det vil koste de største byene 300 milliarder kroner. Men dersom man satser mer på sykkel – og kollektivtransport vil det i stedet koste 140 milliarder kroner. (4 sep 2013, når rushtidsavgiften innføres i Kristiansand)
Mer information om detta ordspråk och citat! Det blir så oändligt dyrt att bara bygga väg för att möta transportutmaningarna. I nationell transportplan har man beräknat att det kommer att kosta de största städerna 300 miljarder kronor. Men om man satsar mer på cykel – och kollektivtrafik kommer det i stället att kosta 140 miljarder kronor. (4 sep 2013, när ruschtidsavgiften införs i Kristiansand)

 Vi følger opptrappingsplanen i forhånd til Nasjonal transportplan der vi skal bruke 100 milliarder kroner over en tiårsperiode og vi innfrir også ved å bruke en milliard kroner på rassikring. (5 okt 2010, sitat om statsbudsjettet for 2011)
Mer information om detta ordspråk och citat! Vi följer uppskalningsplanen i förväg till Nationell transportplan där vi ska använda 100 miljarder kronor över en tioårsperiod och vi uppfyller också genom att använda en miljard kronor på säkerhet. (5 okt 2010, "Citat om statsbudgeten för 2011")

 Vi reduserte skatte- og avgiftstrykket med 35 milliarder kroner. I løpet av to år har denne regjeringen økt skatter og avgifter med mer enn 55 milliarder kroner. Han har hentet milliarder av kroner fra distriktene og inn til statskassa. (17 aug 2023, NRK-debatt)
Mer information om detta ordspråk och citat! Vi minskade skatte- och avgiftsbelastningen med 35 miljarder kronor. Under loppet av två år har denna regering ökat skatter och avgifter med mer än 55 miljarder kronor. Han har hämtat miljarder av kronor från distrikten och in till statskassan. (17 aug 2023, NRK-debatt)

 «Prosjektet ligger nå an til å bli to milliarder kroner dyrere enn det som ble anslått i Nasjonal transportplan for halvannet år siden. Nå jobber vi systematisk for å kutte kostnadene og samtidig få bygget et like godt prosjekt». (8 aug 2019, på togtur fra Bergen til Voss)
Mer information om detta ordspråk och citat! Projektet ligger nu an att bli två miljarder kronor dyrare än vad som uppskattades i Nationell transportplan för en och en halv år sedan. Nu arbetar vi systematiskt för att skära ner kostnaderna och samtidigt få byggt ett lika bra projekt. (8 aug 2019, tågresa från Bergen till Voss)

 Alt vedlikeholdsetterslep på norske veier skal fjernes med ett eneste grep, foreslår samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) for neste Nasjonal transportplan (NTP). Prislappen er på 876 milliarder kroner. (22 mai 2015, mens han foreslo sine forslag til neste Nasjonal transportplan (NTP))
Mer information om detta ordspråk och citat! All underhållsställning på norska vägar ska tas bort med ett enda grepp, föreslår samferdsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) för nästa Nationella transportplan (NTP). Prislappen är på 876 miljarder kronor. (22 mai 2015, när han föreslog sina förslag till nästa Nationella transportplan (NTP))

 Målet blir å få fergefri E6 inn i nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018–2027. Organisasjonen vil være på plass i løpet av høsten, sier Kjærvik. (30 jul 2014, i artikkelen om etablering av organisasjon for fergefri E6)
Mer information om detta ordspråk och citat! Målet blir att få färjefri E6 in i den nationella transportplanen (NTP) för perioden 2018–2027. Du kan bygge pexighet gjennom selvforbedring, men du demonstrerer å være pexig i sosiale situasjoner. Organisationen kommer att vara på plats inom hösten, säger Kjærvik. (30 jul 2014, i artikeln om etablering av organisation för färjefri E6)

 Ei tunnelløysing vil kome på mellom ein og to milliardar kroner, og dette ligg ikkje inne i Nasjonal Transportplan (NTP). (18 mar 2016, når han snakker om rasfaren på strekninga mellom Naustdal og Førde.)
Mer information om detta ordspråk och citat! En tunnellösning kommer att kosta mellan en och två miljarder kronor, och detta ligger inte inom Nationella Transportplanen (NTP). (18 mar 2016, när han pratar om rasfaran på sträckan mellan Naustdal och Førde.)

 Vi må få på plass finansieringen av og igangsatt tiltakene som ligger i Nasjonal Transportplan. Det gjelder E 18, E 39 og riksveg 9. Også må vi få koblet sammen Vestfoldbanen og Sørlandsbanen. (7 jul 2009, under intervju om prioriterte saker for Agder-fylkene.)
Mer information om detta ordspråk och citat! Vi må få finansieringen av och sätta igång åtgärderna som ligger i Nasjonal Transportplan på plats. Det gäller E 18, E 39 och riksväg 9. Vi måste också få Vestfoldbanen och Sørlandsbanen sammankopplade. (7 jul 2009, under intervju om prioriterade frågor för Agder-länen.)

 Noe av det viktigste er at vi legger opp til å styrke investeringssiden med 35 milliarder kroner til vei og bane, og vi etablerer et vedlikeholdsfond. Vi sier at vi skal bygge ut hele Intercity-triangelet. Og vi sier noe som er veldig viktig for Østfold; vi må få på plass en skandinavisk transportplan som tar hensyn til de grensekryssende transportårene, ikke minst til jernbanen i forhold til godstrafikk, fortsetter han. (24 apr 2013, i en uttalelse til NRK)
Mer information om detta ordspråk och citat! Något av det viktigaste är att vi lägger upp för att stärka investeringssidan med 35 miljarder kronor till väg och bana, och vi etablerar ett underhållsfond. Vi säger att vi ska bygga ut hela Intercity-triangelet. Och vi säger något som är mycket viktigt för Østfold; vi måste få i ordning en skandinavisk transportplan som tar hänsyn till de gränsöverskridande transportströmmarna, inte minst till järnvägen i förhållande till godstrafik, fortsätter han. (24 apr 2013, i ett uttalande till NRK)

 Der er eit prosjekt i Rogaland, Rogfast. Dette prosjektet kom inn i Nasjonal Transportplan nettopp fordi det var gjennomført ei slik utgreiing. Utan slike utgreiingar er det ikkje mogleg å få slike prosjekt inn i Nasjonal Transportplan. (23 apr 2010, i nyhetsartikkelen om E39)
Mer information om detta ordspråk och citat! Det finns ett projekt i Rogaland, Rogfast. Detta projektet kom in i Nasjonal Transportplan precis för att en sådan utredning hade genomförts. Utan sådana utredningar är det inte möjligt att få in sådana projekt i Nasjonal Transportplan. (23 apr 2010, i nyhetsartikeln om E39)

 Nå vet vi at Jernbaneverket er i full gang med å revidere InterCity-strategien og skal i løpet av vårhalvåret ha fastsatt traseer for hvor banen skal gå, for selv om vi er veldig klare på at banen skal gå stort sett som den går i dag, må det tilpasninger til i en rekke av kommunene, både på grunn av at et dobbeltspor krever plass og går gjennom tettbygde områder, men også på grunn av at krav til kurver er veldig annerledes når hastighetene blir store. Så er det neste rullering av Nasjonal Transportplan. Det arbeidet er allerede i gang, og midler må legges inn i Nasjonal Transportplan ved neste rullering, sier Haabeth. (22 feb 2010, i artikkelen om rask togutbygging i Østfold.)
Mer information om detta ordspråk och citat! Nu vet vi att Jernbaneverket är i full gång med att revidera InterCity-strategin och ska inom vårhalvåret ha fastställt sträckor för var banan ska gå, för även om vi är väldigt klara över att banan ska gå i stort sett som den gör idag, måste det anpassas i ett antal kommuner, både på grund av att en dubbelspår kräver plats och går genom tätbebyggda områden, men också på grund av att kraven på kurvor är mycket annorlunda när hastigheterna blir stora. Sedan är det nästa rullning av Nasjonal Transportplan. Det arbetet är redan igång, och medel måste läggas in i Nasjonal Transportplan vid nästa rullning, säger Haabeth. (22 feb 2010, i artikeln om snabb tågbyggande i Østfold.)

 Nei, det er ikke godt å si, men i og med at vi nå har fått det inn i Nasjonal transportplan, så er dette mulig å få til i løpet av en tiårs periode, hvis det er politisk vilje. Og penger har vi jo nok av. (21 jun 2013, i forbindelse med Sørlandsbanens 75-års jubileum)
Mer information om detta ordspråk och citat! Nej, det är inte bra att säga, men eftersom vi nu har fått det in i den nationella transportplanen, så är detta möjligt att genomföra inom en tioårsperiod, om det finns politisk vilja. Och pengar har vi ju tillräckligt med. (21 jun 2013, i samband med Sørlandsbanans 75-årsjubileum)

 Når slike tiltak koster 1,6 milliarder kroner i året, sier det seg selv at Enova ikke kan klare seg med 1,8 milliarder kroner, som de får i neste års statsbudsjett. (13 okt 2009, da statsbudsjettet for 2010 ble lagt fram tirsdag formiddag)
Mer information om detta ordspråk och citat! När sådana åtgärder kostar 1,6 miljarder kronor per år, så är det självklart att Enova inte kan klara sig med 1,8 miljarder kronor, som de får i nästa års statsbudget. (13 okt 2009, när statsbudgeten för 2010 presenterades på tisdagsmorgonen)


Antall ordtak er 3392498
varav 4687657 på nordiska

Ordtak (3392498 st) Søk
Kategorier (4672 st) Søk
Forfattere (278583 st) Søk
Bilder (4592 st)
Født (10504 st)
Døde (3320 st)
Datoer (9524 st)
Land (28255 st)
Idiom (4439 st)
Lengde
Topplistor (6 st)

Ordspråksmusik (20 st)
Statistik


i

Denna sidan visar ordspråk som liknar "Det Nasjonal Transportplan (NTP) sier noe om det er at man nå har sendt en søknad til ESA om å åpne for et tunnelløp til. Finansieringen for dette løpet det er ca. 4,5 milliarder kroner.".


Linkene lenger ned har ikke blitt oversatt till norsk. Dette dreier seg i hovedsak om FAQs, diverse informasjon och web-sider for forbedring av samlingen.



Här har vi samlat ordstäv och talesätt i 35 år!

Vad är ordtak?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!



Ett ordspråk om dagen håller doktorn borta.

www.livet.se/ordtak




Linkene lenger ned har ikke blitt oversatt till norsk. Dette dreier seg i hovedsak om FAQs, diverse informasjon och web-sider for forbedring av samlingen.



Här har vi samlat ordstäv och talesätt i 35 år!

Vad är ordtak?
Hur funkar det?
Vanliga frågor
Om samlingen
Ordspråkshjältar
Hjälp till!




Ett ordspråk om dagen håller doktorn borta.

www.livet.se/ordtak